Elevene jobber sammen i par; den ene er A, og den andre er B. For variasjonens skyld går det fint an å gi elevene andre bokstaver: X og Y, Q og M, S og T, R og P. Begge skriver ned 12 ord. Ordene er hemmelige og må ikke vises til andre. Eleven skal forklare ordet uten å si selve ordet, partneren skal forstå hvilket ord det dreier seg om, og si det høyt. Når partneren har gjettet ordet, går man videre. Elev A skal forklare alle sine ord før partneren forklarer sine ord.
A
To walk
To talk
To pay
To shop
To smile
B
A cat
A mouse
A cheese
A hole
A trap
Variasjon
- Elev A skriver syv ord på B og syv ord på C, elev B får to andre bokstaver.
- Elev A skriver ned x antall verb, elev B skriver ned x antall substantiv.
- Elev A skriver ned x ord som har med et gitt tema å gjøre, elev B får et annet tema, det kan være hva klassen jobber med i andre fag, f.eks. norsk, samfunnsfag, naturfag, musikk.
- Elev A skriver ned x ord som har fire bokstaver, elev B skriver ned x ord som har tre bokstaver.
Nivådifferensiering
- Oppgave d er vanskelig, kan forbeholdes sterke elever. Antall ord kan varieres ut fra hvor sterke elevene er, f.eks. åtte ord i 8. klasse, 15 ord i 10. klasse.