15. Fortellingen

Denne oppgaven fungerer best i halv klasse. Elevene sitter sammen i par. Den ene delen av paret blir sendt på gangen og må vente der. De gjenværende elevene setter seg sammen i ring med læreren og lager en muntlig fortelling. Når fortellingen er ferdig, kommer elevene på gangen inn og blir fortalt hele fortellingen av partneren sin som har vært i klasserommet.

Slik lages fortellingen: Læreren spør første en elev: Hvem handler dette om? Og får et navn til svar. Hvis kun fornavn gis, må neste elev finne etternavnet. Deretter spør læreren elevene fortløpende om alder, yrke og hobby. Når bakgrunnen er etablert, sier læreren at hovedpersonen i fortellingen er på vei til … og får et svar av en elev. Så introduseres handlingen, noe skjer. Hva skjer? Nytt svar fra en elev. Slik spinnes det sakte, men sikkert en hel liten fortelling basert på elevenes bidrag. For å huske fortellingen er det viktig at læreren hele tiden repeterer de nye momentene etter hvert som de kommer med i fortellingen. Innimellom de nye momentene legger læreren til tilleggsopplysninger og snakker selv, slik at det ikke er spørsmål – svar hele tiden mellom lærer og elev; det kan bli slitsomt å forholde seg til.

Variasjon

  1. En spøkelsesfortelling
  2. En romantisk fortelling
  3. En romantisk fortelling som begynner godt og ender dårlig
  4. En romantisk fortelling som begynner dårlig og ender godt
  5. En fortelling i en skog
  6. En fortelling fra sjøen
  7. En fortelling fra fjellet
  8. En fortelling fra byen
  9. En fortelling fra landsbygda

Nivådifferensiering

  • Når elevene har vært med på denne arbeidsmåten en gang og kjenner formen, kan de med hell overta rollen som forteller. Det er lurt å begynne med en sterk elev første gangen slik at man er sikker på at hun eller han lykkes.
  • To elever kan dele rollen som forteller.
Spinner

Login