Elevene arbeider i par. Hensikten med oppgaven er å lage en fortelling sammen. Én elev sier første setning, den andre eleven må lytte oppmerksomt og lage neste setning. Begge elevene må godta det partneren sier, og bruke setningen som utgangspunkt for sin egen setning.
Variasjon
- Trist fortelling, skummel fortelling, overraskende fortelling, romantisk fortelling, actionfortelling, spøkelsesfortelling, fantasyfortelling, sciencefictionfortelling
- Fortelling satt i en bestemt tidsepoke hvor elevene må ha med elementer fra denne: steinalderen, opplysningstiden, da dinosaurene levde, den kalde krigen, nasjonalromantikken, slaget ved Stamford Bridge
- Snakke i et visst antall minutter
Nivådifferensiering
- Elevene sier ett ord hver.
- Hver elev skriver ti tilfeldige ord og lager en fortelling ut fra disse. Når eleven har sagt et ord, strekes det over. Elevene kan legge til flere ord når de snakker, for å få fortellingen til å flyte bedre. Ordene behøver ikke å sies i rekkefølge. Ofte kan det være en hjelp i å ha med en karakter, dame, mann, jente, gutt, som er hovedpersonen. I tillegg kan det bli mer konkret hvis et sted nevnes: i en stille grønnsakbutikk, i New York, ved foten av Mount Everest, 65 Regent Street, på Nordpolen, i hagen til Mrs Greenwater, to dagsreiser inn i Amazonas
- Hver elev skriver ned ti tilfeldige ord og gir dem til partneren slik at hun eller han må lage en fortelling ut fra disse ordene.
- Elevene må ha med en person, et sted, en farge, et tidspunkt og en setning og spinne fortellingen rundt disse elementene.