Crossroads er skrevet i tråd med Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006 og revidert etter justert læreplan i engelsk 2013. Kompetansemålene for ungdomstrinnet er sett i et treårsperspektiv. Slik vil Crossroads 8, Crossroads 9 og Crossroads 10 utfylle hverandre og legge grunnlaget for at målene for engelskfaget nås i løpet av ungdomsskolen.
Læreplanen i engelsk strukturerer faget i hovedområder med egne kompetansemål innenfor hvert område. Hovedområdene er språklæring, muntlig og skriftlig kommunikasjon og kultur/samfunn/litteratur. I kapitteloversikten for hvert trinn finner du oversikt over hvor i verket du finner hovedtyngden av stoff for de ulike kompetansemålene innen hvert område.
Du kan selv bestemme, eventuelt sammen med elevene dine, hvilke kapitler dere skal jobbe med og i hvilken rekkefølge. Noen klasser vil gjennom et skoleår jobbe med mesteparten av stoffet i både A- og B-boka, mens andre bare kommer gjennom halvparten. Det kommer an på den enkelte lærers arbeidsmetoder, hvor mye klassen går i dybden av stoffet, og i hvor stor grad andre læremidler trekkes inn i undervisningen. At det finnes mange tekster av ulik vanskelighetsgrad og med forskjellig lengde, gir muligheter for både å velge og velge bort.
Det er to kapitler i A-bøkene for hvert av de tre trinnene som det er viktig å ikke velge bort, og som vi anbefaler å jobbe med så snart som mulig i skoleåret. Det er “The British Isles” og “Living in Britain” i Crossroads 8A, “The USA” og “Living in the USA” i Crossroads 9A og “The Commonwealth of Nations” og “Living in the English-speaking World” i Crossroads 10A. Disse kapitlene gir elevene grunnleggende kulturkunnskap om den engelskspråklige verden. Det vil være godt å ha som ballast i det videre arbeidet med lærestoffet. Disse seks kapitlene er imidlertid større enn de fleste andre kapitler, så det kan nok være lurt å gjøre et utvalg innenfor kapitlene.