3. Eksperten

Elevene jobber i par. En elev får utdelt et emne som hun eller han er ekspert på. Partneren får utdelt et annet emne som hun eller han er ekspert på. Eksempler på emner:

dyr
farger
land
møbler
mat
klær; et bestemt klesplagg eller klær generelt

Hver elev får noen minutter til å forberede seg. I den tiden skal hun eller han skrive ned stikkord som har med emnet å gjøre. Eleven skal også gi seg selv et engelsk navn og en tittel, f.eks. professor, doktor, forsker, rådgiver osv. Læreren tar tiden og setter i gang samtalen. Ved begynnelsen skal eleven hilse høflig og presentere seg med navn og tittel. Når eleven har fortalt hva hun eller han er ekspert i, skal partneren stille spørsmål om emnet. Eleven som er ekspert på emnet, skal svare så fyldig som mulig. Dette er en fin øvelse i å bruke spørreordene who, what, when, why, where, how og which. Elevene skal snakke sammen i ett minutt eller så lenge læreren bestemmer. Når den første eksperten har svart på partnerens spørsmål, er det den andres tur til å stille sine spørsmål.

Variasjon

  1. Sett en strek for hvert spørsmål som blir stilt. Hver elev skal stille f.eks. 6, 8 eller 10 spørsmål ut fra alderstrinn.
  2. Eksperten har ikke mulighet til å svare ja eller nei.

Nivådifferensiering

Læreren utvider tiden basert på hvilket trinn elevene er på. I 10. klasse blir ofte ett minutt for enkelt,
2–3 minutter får de fleste til, men også her må læreren se an det faglige nivået hos paret.

Spinner

Login