1. Hvilket ord?

Elevene jobber sammen i par, den ene er A, og den andre er B. Læreren deler ut en stor lapp til hver elev. På lappen står de samme ordene. A bestemmer seg for et ord på lappen og forklarer det for B uten å bruke selve ordet. Ordene står i forskjellig rekkefølge på lappene. Ut fra forklaringen finner B ordet på sin lapp og sier det høyt, ordet strykes over. Nå er det B som må forklare sitt ord for A.

A

book

answer

dog

house

B

dog

house

answer

book

Her kan du laste ned A og B.

Variasjon

  1. Elevene må forklare flest mulig ord innenfor en viss tid. F.eks. har elev A to minutter til å forklare alle ordene sine. Når tiden er ute, telles ordene hun eller han klarte å forklare. Hvert ord gir ett poeng. Legg sammen hvis flere øvelser.
  2. Ordene er gloser hentet fra tema som klassen jobber med.
  3. Ordene er hentet fra leseleksen.
  4. Ordene er hentet fra et annet fag som elevene holder på med.

Nivådifferensiering

  • Læreren lager ett sett med vanskelige ord og ett sett med lettere ord. Plasserer elevene sammen etter nivå, sterke elever får vanskelige ord, og svakere elever får lettere ord.
Spinner

Login