Elevene jobber sammen i par, den ene er A, og den andre er B. Læreren deler ut en stor lapp til hver elev. På lappen står de samme ordene. A bestemmer seg for et ord på lappen og forklarer det for B uten å bruke selve ordet. Ordene står i forskjellig rekkefølge på lappene. Ut fra forklaringen finner B ordet på sin lapp og sier det høyt, ordet strykes over. Nå er det B som må forklare sitt ord for A.
Her kan du laste ned A og B.
Variasjon
- Elevene må forklare flest mulig ord innenfor en viss tid. F.eks. har elev A to minutter til å forklare alle ordene sine. Når tiden er ute, telles ordene hun eller han klarte å forklare. Hvert ord gir ett poeng. Legg sammen hvis flere øvelser.
- Ordene er gloser hentet fra tema som klassen jobber med.
- Ordene er hentet fra leseleksen.
- Ordene er hentet fra et annet fag som elevene holder på med.
Nivådifferensiering
- Læreren lager ett sett med vanskelige ord og ett sett med lettere ord. Plasserer elevene sammen etter nivå, sterke elever får vanskelige ord, og svakere elever får lettere ord.