6. Litterær samtale

Her er det lurt å dele klassen i to. Hvis du ikke er så heldig å ha delingstime i engelsk, fungerer det også å la den ene halvparten av klassen sitte og skrive en tekst. I neste engelsktime kan du bytte på, så de som har snakket, må skrive. Den andre halvdelen samler du rundt et langbord eller i stoler i sirkel og har litterær samtale med om en felles litterær opplevelse. Det kan være en tekst i leseboka, en film, et teaterstykke, en sang, et dikt eller en oppsummering av et kapittel.

Elevene har fått et ark med spørsmål til emnet på forhånd slik at de har forberedt seg. De har også lest grundig på teksten, notatene fra filmen eller annen bakgrunnsinformasjon. Elever på ungdomsskolen får utdelt ark med evalueringskriterier slik at de vet hva de blir bedømt etter. Kriteriene kan være f.eks. grammatikk, uttale, innhold, refleksjon, initiativ. Det er nyttig å la elevene fylle ut en egenevaluering etter samtalen. Læreren samler inn skjemaene og vurderer dem opp imot karakterene læreren selv har gitt elvene. Ofte er det godt samsvar mellom elevens karakter på seg selv og den læreren setter. Interessant nok har jenter en tendens til å gi seg selv lavere karakter enn det reelt sett er grunnlag for, guttene det motsatte.

Variasjon

  1. Inndeling av gruppa i ren gutte- eller jentegruppe.
  2. Inndeling av gruppa etter om elevene snakker mye, medium eller lite. Elevene kan velge sitt nivå, eller så kan læreren plassere dem.

Nivådifferensiering

  • Elevene har med seg teksten og kan referere til den under samtalen.
  • Elevene har ikke med seg teksten.
  • Elevene samtaler med/uten egne notater.
Spinner

Login