Læreverksguide

Crossroads er skrevet i tråd med Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006 og revidert etter justert læreplan i engelsk 2013. Kompetansemålene for ungdomstrinnet er sett i et treårsperspektiv. Slik vil Crossroads 8, Crossroads 9 og Crossroads 10 utfylle hverandre og legge grunnlaget for at målene for engelskfaget nås i løpet av ungdomsskolen.

Læreplanen i engelsk strukturerer faget i hovedområder med egne kompetansemål innenfor hvert område. Hovedområdene er språklæring, muntlig og skriftlig kommunikasjon og kultur/samfunn/litteratur. I kapitteloversikten for hvert trinn finner du oversikt over hvor i verket du finner hovedtyngden av stoff for de ulike kompetansemålene innen hvert område.

Velge og velge bort stoff

Du kan selv bestemme, eventuelt sammen med elevene dine, hvilke kapitler dere skal jobbe med og i hvilken rekkefølge. Noen klasser vil gjennom et skoleår jobbe med mesteparten av stoffet i både A- og B-boka, mens andre bare kommer gjennom halvparten. Det kommer an på den enkelte lærers arbeidsmetoder, hvor mye klassen går i dybden av stoffet, og i hvor stor grad andre læremidler trekkes inn i undervisningen. At det finnes mange tekster av ulik vanskelighetsgrad og med forskjellig lengde, gir muligheter for både å velge og velge bort.

Seks kapitler som ballast for resten

Det er to kapitler i A-bøkene for hvert av de tre trinnene som det er viktig å ikke velge bort, og som vi anbefaler å jobbe med så snart som mulig i skoleåret. Det er “The British Isles” og “Living in Britain” i Crossroads 8A, “The USA” og “Living in the USA” i Crossroads 9A og “The Commonwealth of Nations” og “Living in the English-speaking World” i Crossroads 10A. Disse kapitlene gir elevene grunnleggende kulturkunnskap om den engelskspråklige verden. Det vil være godt å ha som ballast i det videre arbeidet med lærestoffet. Disse seks kapitlene er imidlertid større enn de fleste andre kapitler, så det kan nok være lurt å gjøre et utvalg innenfor kapitlene.

Spinner

Login