29. Musikalske adjektiv

Elevene jobber sammen i par. De trenger blyant og papir. Hensikten med oppgaven er å utvide ordforrådet og øve på adjektiv. Læreren spiller et musikkstykke for dem, elevene lytter oppmerksomt og skriver ned adjektiv de assosierer til musikken. Etterpå forteller de partneren hvilke adjektiv de skrev. Tell antall adjektiv, hvor mange kunne de? Så lager de en liste over adjektiv begge har skrevet ned, og en liste over de adjektivene bare én av elevene hadde. Denne øvelsen er fin å gjøre hvis klassen nettopp har jobbet med ordklasser eller har fokusert på skildring i tekster.

Tips til musikkstykke:

«Til Elise» (Beethoven), «I Dovregubbens hall» (Grieg), «Skjebnesymfonien» (Beethoven), «Svanesjøen» (Tsjajkovskij), «Csárdás» (Monti), «Våren» (Vivaldi), «Ave Maria» (Schubert), «Slavekoret, Nabucco» (Verdi)

Variasjon

Velge et bilde og beskrive det med adjektiv, lese adjektiv for medelev slik at hun eller han kan gjette hvilket bilde det er snakk om.

Nivådifferensiering

  • Læreren spiller tre forskjellige musikkstykker, og elevene velger seg ett av dem – beskriver med adjektiv og leser dem for en medelev som skal gjette hvilket musikkstykke som ble valgt.
Spinner

Login