30. Bursdagspresangen

Elevene jobber i par. Én elev er den stolte eier av en dyrebutikk og får på besøk en bestemor/bestefar (medelev) som skal kjøpe presang til barnebarnets bursdag. Butikkeieren foreslår det ene dyret etter det andre, men det er ikke enkelt å finne akkurat det dyret som tilfredsstiller alle krav fra den krevende kunden. Butikkeieren må være kreativ og komme med mange forslag, fortelle om dyrene, hvordan de oppfører seg, hva de spiser, hva slags stell de krever, og viktige ting å passe på. Kunden stiller spørsmål og har veldig vanskelig for å bestemme seg. Det er ikke gitt at det blir noen handel, så butikkeieren må virkelig stå på skal han finne uslåelige argumenter som kan hjelpe han til å få solgt produktene sine!

Variasjon

  1. Størrelsen på dyret, det må ikke være større enn … eller mindre enn …
  2. Dyr som er myke å klappe
  3. Dyr som ikke skremmer andre mennesker (eller dyr)
  4. Et dyr som kan læres opp til noe spesielt: hente avisa, lukke døren, plystre «Kanskje kommer kongen» når det kommer noen på besøk, synge, si navnet sitt, slå saltomortale

Nivådifferensiering

  • Snakke sammen i et visst antall minutter
  • Ha samtalen høyt i klassen etter å ha øvd på den
  • Gi biografiske opplysninger om de tre karakterene: butikkeier, kunde, barnebarn
  • Butikkeieren stiller åpne spørsmål og lar kunden beskrive hva slags dyr hun eller han er på jakt etter.
Spinner

Login