20. Epler og appelsiner

Hensikten med denne oppgaven er å diskutere. For å få klassen i gang deler læreren gruppa inn i to sider hvor den ene liker epler best, mens den andre siden foretrekker appelsiner. Elevene blir bedt om å notere ned tre argumenter for sitt syn. Læreren er ordstyrer og passer på at det kommer ett innlegg fra hver side annenhver gang. Diskusjonen er over når argumentene begynner å gå igjen eller elevene ikke har mer å si.

Variasjon

  1. TV gjør deg smart.
  2. Sukker er bra.
  3. Barn og ungdom burde bestemme mer.
  4. Hest er best!
  5. Rødt er bedre enn blått.

Nivådifferensiering

  • Læreren deler klassen inn i to grupper hvor den ene siden er for og den andre siden er imot.
  • En elev er ordstyrer. Dette fungerer bra og pleier å være en populær jobb.
  • Læreren setter strek på tavla etter hvert innlegg. Den siden som har flest streker, altså innlegg, vinner diskusjonen.
Spinner

Login