Kompetansemål kapittel 5

Under ser du hvordan kompetansemålene møtes i femte kapittel i Crossroads 10A.

A) Fighting the War (side 150 + oppgaver)

3 – identifisere vesentlige språklige likheter og ulikheter mellom engelsk og eget morsmål, og bruke dette i egen språklæring
5 – velge og bruke ulike lytte- og talestrategier tilpasset formålet
6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emne
8 – forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om forskjellige emner
10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
12 – innlede, holde i gang og avslutte samtaler om forskjellige emner ved å stille spørsmål og følge opp innspill
13 – bruke sentrale mønstre for uttale, intonasjon, ordbøying og ulike setningstyper i
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
20 – bruke egne notater og forskjellige kilder som grunnlag for skriving
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
23 – bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emne

B) A Global March against Child Labour (side 154 + oppgaver)

1 – bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk
5 – velge og bruke ulike lytte- og talestrategier tilpasset formålet
6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emne
8 – forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om forskjellige emner
10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
14 – forstå og bruke ulike uttrykk for tall og andre data i kommunikasjon
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
20 – bruke egne notater og forskjellige kilder som grunnlag for skriving
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
23 – bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon
25 – drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emne

C) The Right to Be who You Are (side 160 + oppgaver)

5 – velge og bruke ulike lytte- og talestrategier tilpasset formålet
6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emne
8 – forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om forskjellige emner
10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
17 – vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
25 – drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emne

D) Making a Difference (side 162 + oppgaver)

1 – bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk
3 – identifisere vesentlige språklige likheter og ulikheter mellom engelsk og eget morsmål, og bruke dette i egen språklæring
5 – velge og bruke ulike lytte- og talestrategier tilpasset formålet
6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emne
7 – vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
8 – forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om forskjellige emner
10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
12 – innlede, holde i gang og avslutte samtaler om forskjellige emner ved å stille spørsmål og følge opp innspill
13 – bruke sentrale mønstre for uttale, intonasjon, ordbøying og ulike setningstyper i
14 – forstå og bruke ulike uttrykk for tall og andre data i kommunikasjon
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
20 – bruke egne notater og forskjellige kilder som grunnlag for skriving
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
25 – drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emne

E) Peer Mediation – a Life-changing Experience (side 167 + oppgaver)

5 – velge og bruke ulike lytte- og talestrategier tilpasset formålet
6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emne
8 – forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om forskjellige emner
10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
12 – innlede, holde i gang og avslutte samtaler om forskjellige emner ved å stille spørsmål og følge opp innspill
13 – bruke sentrale mønstre for uttale, intonasjon, ordbøying og ulike setningstyper i
14 – forstå og bruke ulike uttrykk for tall og andre data i kommunikasjon
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
20 – bruke egne notater og forskjellige kilder som grunnlag for skriving
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
24 – kjenne til personvern og opphavsrett og velge og bruke innhold fra forskjellige kilder på en etterprøvbar måte
25 – drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emne

Language Corner, Task Bank og Dig Into It (side 171)

1 – bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk
2 – kommentere eget arbeid med å lære engelsk
3 – identifisere vesentlige språklige likheter og ulikheter mellom engelsk og eget morsmål, og bruke dette i egen språklæring
4 – velge ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler, og bruke dem på en selvstendig måte i egen språklæring
5 – velge og bruke ulike lytte- og talestrategier tilpasset formålet
6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emne
10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
17 – vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
20 – bruke egne notater og forskjellige kilder som grunnlag for skriving
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
23 – bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon
25 – drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
26 – gjøre re de for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emne

Spinner

Login