Kompetansemål kapittel 1

Under ser du hvordan kompetansemålene møtes i første kapittel i Crossroads 10A.

A) The World of English: A Short Illustrated History (side 12 + oppgaver)

1 – bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk
4 – velge ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler, og bruke dem på en selvstendig måte i egen språklæring
6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emne
7 – vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
8 – forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om forskjellige emner
9 – lytte til og forstå varianter av engelsk fra forskjellige autentiske situasjoner
10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
17 – vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
25 – drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
27 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emner

B) Australia: “The Land Down Under” (side 18 + oppgaver)

6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
7 – vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
9 – lytte til og forstå varianter av engelsk fra forskjellige autentiske situasjoner
10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
13 – bruke sentrale mønstre for uttale, intonasjon, ordbøying og ulike setningstyper i kommunikasjon
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
23 – bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon
25 – drøfte unge menneskers levesett, omgangsformer, livssyn og verdier i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
28 – beskrive og reflektere over situasjonen til urfolk i engelskspråklige land

C) A Sightseeing Trip to the Blue Mountains (side 26 + oppgaver)

6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
8 – forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om forskjellige emner
9 – lytte til og forstå varianter av engelsk fra forskjellige autentiske situasjoner
10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
12 – innlede, holde i gang og avslutte samtaler om forskjellige emner ved å stille spørsmål og følge opp innspill
13 – bruke sentrale mønstre for uttale, intonasjon, ordbøying og ulike setningstyper i kommunikasjon
14 – forstå og bruke ulike uttrykk for tall og andre data i kommunikasjon
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
23 – bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA

D) India (side 30 + oppgaver)

5 – velge og bruke ulike lytte- og talestrategier tilpasset formålet
6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emne
8 – forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om forskjellige emner
9 – lytte til og forstå varianter av engelsk fra forskjellige autentiske situasjoner
10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
13 – bruke sentrale mønstre for uttale, intonasjon, ordbøying og ulike setningstyper i kommunikasjon
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
17 – vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
18 – forstå hovedinnhold og detaljer i selvvalgte tekster
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
20 – bruke egne notater og forskjellige kilder som grunnlag for skriving
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
23 – bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon
25 – drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emne

E) The Humble Giant (side 36 + oppgaver)

5 – velge og bruke ulike lytte- og talestrategier tilpasset formålet
6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emne
7 – vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
8 – forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om forskjellige emner
10 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emne
11 – vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
12 – forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
20 – bruke egne notater og forskjellige kilder som grunnlag for skriving
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenhengv 22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
25 – drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emner

F) Canada (side 39 + oppgaver)

4 – velge ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler, og bruke dem på en selvstendig måte i egen språklæring
5 – velge og bruke ulike lytte- og talestrategier tilpasset formålet
6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emne
8 – forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om forskjellige emner
10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
12 – innlede, holde i gang og avslutte samtaler om forskjellige emner ved å stille spørsmål og følge opp innspill
13 – bruke sentrale mønstre for uttale, intonasjon, ordbøying og ulike setningstyper i kommunikasjon
14 – forstå og bruke ulike uttrykk for tall og andre data i kommunikasjon
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
23 – bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon
25 – drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emner

G) Jamaica (side 43 + oppgaver)

5 – velge og bruke ulike lytte- og talestrategier tilpasset formålet
6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
7 – vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
8 – forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om forskjellige emner
9 – lytte til og forstå varianter av engelsk fra forskjellige autentiske situasjoner
10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
13 – bruke sentrale mønstre for uttale, intonasjon, ordbøying og ulike setningstyper i kommunikasjon
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
20 – bruke egne notater og forskjellige kilder som grunnlag for skriving
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
25 – drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
27 – drøfte ulike typer engelskspråklige litterære tekster fra engelskspråklige land
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emner

H) South Africa (side 48 + oppgaver)

5 – velge og bruke ulike lytte- og talestrategier tilpasset formålet
6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emne
7 – vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
8 – forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om forskjellige emner
10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
13 – bruke sentrale mønstre for uttale, intonasjon, ordbøying og ulike setningstyper i kommunikasjon
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
20 – bruke egne notater og forskjellige kilder som grunnlag for skriving
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
23 – bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon
25 – drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emner

Language Corner, Task Bank og Dig Into It (side 54)

1 – bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk
2 – identifisere vesentlige språklige likheter og ulikheter mellom engelsk og eget morsmål, og bruke dette i egen språklæring
5 – velge og bruke ulike lytte- og talestrategier tilpasset formålet
6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
13 – bruke sentrale mønstre for uttale, intonasjon, ordbøying og ulike setningstyper i kommunikasjon
14 – forstå og bruke ulike uttrykk for tall og andre data i kommunikasjon
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
20 – bruke egne notater og forskjellige kilder som grunnlag for skriving
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
23 – bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
28 – beskrive og reflektere over situasjonen til urfolk i engelskspråklige land
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emner

Spinner

Login