Kompetansemål kapittel 4

Under ser du hvordan kompetansemålene møtes i fjerde kapittel i Crossroads 10A.

A) What a Wonderful World (side 120 + oppgaver)

1 – bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk
5 – velge og bruke ulike lytte- og talestrategier tilpasset formålet
6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emne
8 – forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om forskjellige emner
10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
12 – innlede, holde i gang og avslutte samtaler om forskjellige emner ved å stille spørsmål og følge opp innspill
13 – bruke sentrale mønstre for uttale, intonasjon, ordbøying og ulike setningstyper i kommunikasjon
14 – forstå og bruke ulike uttrykk for tall og andre data i kommunikasjon
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
23 – bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emne

B) Threatened Beauty (side 124 + oppgaver)

1 – bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk
5 – velge og bruke ulike lytte- og talestrategier tilpasset formålet
6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emne
8 – forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om forskjellige emner
10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
12 – innlede, holde i gang og avslutte samtaler om forskjellige emner ved å stille spørsmål og følge opp innspill
13 – bruke sentrale mønstre for uttale, intonasjon, ordbøying og ulike setningstyper i
14 – forstå og bruke ulike uttrykk for tall og andre data i kommunikasjon
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
23 – bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon
25 – drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emne

C) Carly – a Naturalist (side 128 + oppgaver)

1 – bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk
5 – velge og bruke ulike lytte- og talestrategier tilpasset formålet
6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emne
8 – forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om forskjellige emner
10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
12 – innlede, holde i gang og avslutte samtaler om forskjellige emner ved å stille spørsmål og følge opp innspill
13 – bruke sentrale mønstre for uttale, intonasjon, ordbøying og ulike setningstyper i
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emne

D) Temperature on the Rise: Global Warming (side 132 + oppgaver)

5 – velge og bruke ulike lytte- og talestrategier tilpasset formålet
6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emne
8 – forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om forskjellige emner
10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
12 – innlede, holde i gang og avslutte samtaler om forskjellige emner ved å stille spørsmål og følge opp innspill
14 – forstå og bruke ulike uttrykk for tall og andre data i kommunikasjon
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emne

E) The Great Divide (side 136 + oppgaver)

5 – velge og bruke ulike lytte- og talestrategier tilpasset formålet
6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emne
8 – forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om forskjellige emner
10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
12 – innlede, holde i gang og avslutte samtaler om forskjellige emner ved å stille spørsmål og følge opp innspill
13 – bruke sentrale mønstre for uttale, intonasjon, ordbøying og ulike setningstyper i
14 – forstå og bruke ulike uttrykk for tall og andre data i kommunikasjon
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
20 – bruke egne notater og forskjellige kilder som grunnlag for skriving
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
25 – drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emne

Language Corner, Task Bank og Dig Into It (side x143)

1 – bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk
2 – kommentere eget arbeid med å lære engelsk
3 – identifisere vesentlige språklige likheter og ulikheter mellom engelsk og eget morsmål, og bruke dette i egen språklæring
5 – velge og bruke ulike lytte- og talestrategier tilpasset formålet
6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emne
8 – forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om forskjellige emner
10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
12 – innlede, holde i gang og avslutte samtaler om forskjellige emner ved å stille spørsmål og følge opp innspill
13 – bruke sentrale mønstre for uttale, intonasjon, ordbøying og ulike setningstyper i
14 – forstå og bruke ulike uttrykk for tall og andre data i kommunikasjon
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
23 – bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emne

Spinner

Login