Kompetansemål kapittel 4

Under ser du hvordan kompetansemålene møtes i fjerde kapittel i Crossroads 8A.

A) Spare Time and Friendship (side 134 + oppgaver)

9 – uttrykke seg skriftlig og muntlig med en del presisjon, flyt og sammenheng
10 – tilpasse muntlig og skriftlig språkbruk til sjanger og situasjon
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere
13 – velge ulike lytte-, tale-, lese- og skrivestrategier tilpasset formål og situasjon
14 – skrive tekster som forteller, beskriver, argumenterer eller formidler beskjed, med passende grunnstruktur og hensiktsmessig bruk av avsnitt
19 – drøfte unge menneskers levesett, omgangsformer, livssyn og verdier i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
20 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi

B) Bondi Skate Park (side 137 + oppgaver)

9 – uttrykke seg skriftlig og muntlig med en del presisjon, flyt og sammenheng
10 – tilpasse muntlig og skriftlig språkbruk til sjanger og situasjon
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
19 – drøfte unge menneskers levesett, omgangsformer, livssyn og verdier i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge

C) Children’s Express (side 139 + oppgaver)

6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
7 – bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig
10 – tilpasse muntlig og skriftlig språkbruk til sjanger og situasjon
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
19 – drøfte unge menneskers levesett, omgangsformer, livssyn og verdier i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
20 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
22 – gjenkjenne noen regionale aksenter fra engelskspråklige land

D) Horses (side 141 + oppgaver)

11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
19 – drøfte unge menneskers levesett, omgangsformer, livssyn og verdier i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge

E) Into the Deep Blue Sea (side 142 + oppgaver)

6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
7 – bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
19 – drøfte unge menneskers levesett, omgangsformer, livssyn og verdier i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge

F) Two Cardiff Bands (side 145 + oppgaver)

6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
7 – bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
19 – drøfte unge menneskers levesett, omgangsformer, livssyn og verdier i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge

G) Get Your Motor Running (side 148) og At the Track (side 148)

6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
7 – bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
19 – drøfte unge menneskers levesett, omgangsformer, livssyn og verdier i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge

The Old Man and the Ferrari (side 149 + oppgaver)

6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere

Language Corner, Task Bank og Dig Into It (side 152)

4 – bruke grunnleggende terminologi for å beskrive formverk og tekststrukturer
7 – bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig
17 – kommunisere via digitale medier


Kompetansemål nummer 9 ‒ lytte til og forstå varianter av engelsk fra forskjellige autentiske situasjoner ‒ imøtekommes ved at elevene lytter til ulike dialekter i autentiske opptak som finnes på Crossroads 8 Lærer-CD. I Crossroads 8A Lydbok har vi brukt innlesere fra ulike steder i den engelsktalende verden. Disse lydsporene vil også gi elevene anledning til å gjenkjenne regionale aksenter.

Kompetansemål nummer 18 ‒ forstå hovedinnhold og detaljer i selvvalgte tekster ‒ imøtekommes når elevene leser selvvalgte tekster i Crossroads 8A og 8B (Enjoy Reading) og forstår de de leser.

Spinner

Login