Kompetansemål kapittel 2

Under ser du hvordan kompetansemålene møtes i andre kapittel i Crossroads 8A.

A) Dreads (side 62 + oppgaver)

6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
9 – uttrykke seg skriftlig og muntlig med en del presisjon, flyt og sammenheng
10 – tilpasse muntlig og skriftlig språkbruk til sjanger og situasjon
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
19 – drøfte unge menneskers levesett, omgangsformer, livssyn og verdier i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
25 – lage og samtale om egne muntlige eller skriftlige tekster inspirert av litteratur og kunst

B) Richmond Park Academy (side 66)

6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
19 – drøfte unge menneskers levesett, omgangsformer, livssyn og verdier i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge

Why I Like School (side 70 + oppgaver)

8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
9 – uttrykke seg skriftlig og muntlig med en del presisjon, flyt og sammenheng
10 – tilpasse muntlig og skriftlig språkbruk til sjanger og situasjon
14 – skrive tekster som forteller, beskriver, argumenterer eller formidler beskjed, med passende grunnstruktur og hensiktsmessig bruk av avsnitt
17 – kommunisere via digitale medier
19 – drøfte unge menneskers levesett, omgangsformer, livssyn og verdier i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
25 – lage og samtale om egne muntlige eller skriftlige tekster inspirert av litteratur og kunst

C) Teen Spirit: What’s It Really Like to Be a Teenager? (side 72 + oppgaver)

8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
19 – drøfte unge menneskers levesett, omgangsformer, livssyn og verdier i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge

D) Life for Young People in Scotland (side 75 + oppgaver)

9 – uttrykke seg skriftlig og muntlig med en del presisjon, flyt og sammenheng
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere
19 – drøfte unge menneskers levesett, omgangsformer, livssyn og verdier i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge

Small Town Life (side 78 + oppgaver)

9 – uttrykke seg skriftlig og muntlig med en del presisjon, flyt og sammenheng
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere
19 – drøfte unge menneskers levesett, omgangsformer, livssyn og verdier i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge

E) When Every Day is a Nightmare (side 82 + oppgaver)

11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere
19 – drøfte unge menneskers levesett, omgangsformer, livssyn og verdier i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge

Friends (side 84 + oppgaver)

11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere
19 – drøfte unge menneskers levesett, omgangsformer, livssyn og verdier i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge

F) Another Side to London (side 87 + oppgaver)

11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere
19 – drøfte unge menneskers levesett, omgangsformer, livssyn og verdier i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge

Language Corner, Task Bank og Dig Into It (side 89)

4 – bruke grunnleggende terminologi for å beskrive formverk og tekststrukturer
7 – bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig
8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
9 – uttrykke seg skriftlig og muntlig med en del presisjon, flyt og sammenheng
10 – tilpasse muntlig og skriftlig språkbruk til sjanger og situasjon
17 – kommunisere via digitale medierv 18 beskrive og tolke grafiske representasjoner av tall og andre data


Kompetansemål nummer 9 ‒ lytte til og forstå varianter av engelsk fra forskjellige autentiske situasjoner ‒ imøtekommes ved at elevene lytter til ulike dialekter i autentiske opptak som finnes på Crossroads 8 Lærer-CD. I Crossroads 8A Lydbok har vi brukt innlesere fra ulike steder i den engelsktalende verden. Disse lydsporene vil også gi elevene anledning til å gjenkjenne regionale aksenter.

Kompetansemål nummer 18 ‒ forstå hovedinnhold og detaljer i selvvalgte tekster ‒ imøtekommes når elevene leser selvvalgte tekster i Crossroads 8A og 8B (Enjoy Reading) og forstår de de leser.

Spinner

Login