Kompetansemål kapittel 6

Under ser du hvordan kompetansemålene møtes i sjette kapittel i Crossroads 8A.

A) A Tour of London (side 188)

6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emnerv
19 – drøfte unge menneskers levesett, omgangsformer, livssyn og verdier i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
20 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA

B) Getting Around (side 195 + oppgaver)

6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
17 – kommunisere via digitale medier
18 – beskrive og tolke grafiske representasjoner av tall og andre data
19 – drøfte unge menneskers levesett, omgangsformer, livssyn og verdier i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
20 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA

C) A Cockney Cab Driver (side 199 + oppgaver)

8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
10 – tilpasse muntlig og skriftlig språkbruk til sjanger og situasjon
14 – skrive tekster som forteller, beskriver, argumenterer eller formidler beskjed, med passende grunnstruktur og hensiktsmessig bruk av avsnitt
22 – gjenkjenne noen regionale aksenter fra engelskspråklige land

E) Mojo – A Homeless Londoner (side 203)

8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
16 – vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av

A Dream (side 206 + oppgaver)

7 – bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig
8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
9 – uttrykke seg skriftlig og muntlig med en del presisjon, flyt og sammenheng
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
16 – vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker

F) The Notting Hill Carnival (side 208 + oppgaver)

8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer

G) Greenwich (side 210)

18 – beskrive og tolke grafiske representasjoner av tall og andre data

The Prime Meridian (side 210 + oppgaver)

6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
18 – beskrive og tolke grafiske representasjoner av tall og andre data

H) In the Clothes Shop (side 212)

6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere
18 – beskrive og tolke grafiske representasjoner av tall og andre data

I) At the Museum (side 214)

6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere

Language Corner, Task Bank og Dig Into It (side 216)

6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
24 – beskrive tema og komposisjon i tekster og visuelle uttrykk


Kompetansemål nummer 9 ‒ lytte til og forstå varianter av engelsk fra forskjellige autentiske situasjoner ‒ imøtekommes ved at elevene lytter til ulike dialekter i autentiske opptak som finnes på Crossroads 8 Lærer-CD. I Crossroads 8A Lydbok har vi brukt innlesere fra ulike steder i den engelsktalende verden. Disse lydsporene vil også gi elevene anledning til å gjenkjenne regionale aksenter.

Kompetansemål nummer 18 ‒ forstå hovedinnhold og detaljer i selvvalgte tekster ‒ imøtekommes når elevene leser selvvalgte tekster i Crossroads 8A og 8B (Enjoy Reading) og forstår de de leser.

Spinner

Login