Kompetansemål kapittel 1

Her finner du en oversikt over hvordan kompetansemålene møtes i første kapittel i Crossroads 8A.

A) Lots of Islands (side 19 + oppgaver)

6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
7 – bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig
8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
9 – uttrykke seg skriftlig og muntlig med en del presisjon, flyt og sammenheng
10 – tilpasse muntlig og skriftlig språkbruk til sjanger og situasjon
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
17 – kommunisere via digitale medier

B) Pictures of Britain (side 20)

6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
19 – drøfte unge menneskers levesett, omgangsformer, livssyn og verdier i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
20 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA

The People (side 25 + oppgaver)

7 – bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig
10 – tilpasse muntlig og skriftlig språkbruk til sjanger og situasjon
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
17 – kommunisere via digitale medier
20 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
25 – lage og samtale om egne muntlige eller skriftlige tekster inspirert av litteratur og kunst

C) A Short History of Great Britain (side 27)

8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
9 – uttrykke seg skriftlig og muntlig med en del presisjon, flyt og sammenheng
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere
14 – skrive tekster som forteller, beskriver, argumenterer eller formidler beskjed, med passende grunnstruktur og hensiktsmessig bruk av avsnitt
20 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA

The Empire (side 32 + oppgaver)

7 – bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig
10 – tilpasse muntlig og skriftlig språkbruk til sjanger og situasjon
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
20 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
22 – gjenkjenne noen regionale aksenter fra engelskspråklige land

D) The United Kingdom and Ireland – Some Facts (side 34 + oppgaver)

11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
18 – beskrive og tolke grafiske representasjoner av tall og andre data
20 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
22 – gjenkjenne noen regionale aksenter fra engelskspråklige land

England (side 34 + oppgaver)

11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere
20 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
22 – gjenkjenne noen regionale aksenter fra engelskspråklige land

Scotland (side 36)

11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
18 – beskrive og tolke grafiske representasjoner av tall og andre data
20 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
22 – gjenkjenne noen regionale aksenter fra engelskspråklige land

Nessie (side 38 + oppgaver)

23 – lese og drøfte et representativt utvalg litterære tekster fra sjangrene dikt, novelle, roman og skuespill fra den engelskspråklige verden

Wales (side 39 + oppgaver)

11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere
18 – beskrive og tolke grafiske representasjoner av tall og andre data
20 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
22 – gjenkjenne noen regionale aksenter fra engelskspråklige land

King Arthur – A Welsh Legend (side 41 + oppgaver)

7 – bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere
23 – lese og drøfte et representativt utvalg litterære tekster fra sjangrene dikt, novelle, roman og skuespill fra den engelskspråklige verden

The Republic of Ireland (side 43 + oppgaver)

11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
18 – beskrive og tolke grafiske representasjoner av tall og andre data
20 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
22 – gjenkjenne noen regionale aksenter fra engelskspråklige land

Northern Ireland (side 43 + oppgaver)

11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
18 – beskrive og tolke grafiske representasjoner av tall og andre data
20 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
22 – gjenkjenne noen regionale aksenter fra engelskspråklige land

E) The Pub (side 47 + oppgaver)

12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere

F) At a Restaurant (side 48 + oppgaver)

6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
7 – bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig
8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
10 – tilpasse muntlig og skriftlig språkbruk til sjanger og situasjon
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere

G) Danny Boy (side 51 + oppgaver)

12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere
14 – skrive tekster som forteller, beskriver, argumenterer eller formidler beskjed, med passende grunnstruktur og hensiktsmessig bruk av avsnitt
23 – lese og drøfte et representativt utvalg litterære tekster fra sjangrene dikt, novelle, roman og skuespill fra den engelskspråklige verden

H) The Magpie’s Nest (side 52 + oppgaver)

12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere
14 – skrive tekster som forteller, beskriver, argumenterer eller formidler beskjed, med passende grunnstruktur og hensiktsmessig bruk av avsnitt

Language Corner, Task Bank og Dig Into It (side 54 + oppgaver)

1 – utnytte ulike situasjoner, arbeidsmåter og strategier for å lære seg engelsk
4 – bruke grunnleggende terminologi for å beskrive formverk og tekststrukturer
5 – beskrive og vurdere eget arbeid med å lære engelsk
7 – bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig
14 – skrive tekster som forteller, beskriver, argumenterer eller formidler beskjed, med passende grunnstruktur og hensiktsmessig bruk av avsnitt
17 – kommunisere via digitale medier
20 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
25 – lage og samtale om egne muntlige eller skriftlige tekster inspirert av litteratur og kunst


Kompetansemål nummer 9 ‒ lytte til og forstå varianter av engelsk fra forskjellige autentiske situasjoner ‒ imøtekommes ved at elevene lytter til ulike dialekter i autentiske opptak som finnes på Crossroads 8 Lærer-CD. I Crossroads 8A Lydbok har vi brukt innlesere fra ulike steder i den engelsktalende verden. Disse lydsporene vil også gi elevene anledning til å gjenkjenne regionale aksenter.

Kompetansemål nummer 18 ‒ forstå hovedinnhold og detaljer i selvvalgte tekster ‒ imøtekommes når elevene leser selvvalgte tekster i Crossroads 8A og 8B (Enjoy Reading) og forstår de de leser.

Spinner

Login