Kompetansemål kapittel 3

Under ser du hvordan kompetansemålene blir møtt i tredje kapittel i Crossroads 8A.

A) On a Safari (side 98 + oppgaver)

6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere
15 – bruke innhold fra ulike kilder på en selvstendig og kritisk måte

Oppgaver (side 105)

6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
7 – bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig
8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere
14 – skrive tekster som forteller, beskriver, argumenterer eller formidler beskjed, med passende grunnstruktur og hensiktsmessig bruk av avsnitt

B) Cheetah Outreach (side 107 + oppgaver)

6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
7 – bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig
8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
14 – skrive tekster som forteller, beskriver, argumenterer eller formidler beskjed, med passende grunnstruktur og hensiktsmessig bruk av avsnitt

C) Intelligent Friends (side 110 + oppgaver)

6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
7 – bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig
8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
14 – skrive tekster som forteller, beskriver, argumenterer eller formidler beskjed, med passende grunnstruktur og hensiktsmessig bruk av avsnitt

D) The Great White (side 115 + oppgaver)

6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
25 – lage og samtale om egne muntlige eller skriftlige tekster inspirert av litteratur og kunst

E) Fur and Feather (side 118 + oppgaver)

6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
9 – uttrykke seg skriftlig og muntlig med en del presisjon, flyt og sammenheng
10 – tilpasse muntlig og skriftlig språkbruk til sjanger og situasjon
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer

F) Choking Dog Saves its Own Life by Dialling 999 (side 124 + oppgaver)

8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
9 – uttrykke seg skriftlig og muntlig med en del presisjon, flyt og sammenheng
10 – tilpasse muntlig og skriftlig språkbruk til sjanger og situasjon
17 – kommunisere via digitale medier

Language Corner, Task Bank og Dig Into It (side 126)

4 – bruke grunnleggende terminologi for å beskrive formverk og tekststrukturerz
7 – bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig
9 – uttrykke seg skriftlig og muntlig med en del presisjon, flyt og sammenheng
10 – tilpasse muntlig og skriftlig språkbruk til sjanger og situasjon
17 – kommunisere via digitale medier


Kompetansemål nummer 9 ‒ lytte til og forstå varianter av engelsk fra forskjellige autentiske situasjoner ‒ imøtekommes ved at elevene lytter til ulike dialekter i autentiske opptak som finnes på Crossroads 8 Lærer-CD. I Crossroads 8A Lydbok har vi brukt innlesere fra ulike steder i den engelsktalende verden. Disse lydsporene vil også gi elevene anledning til å gjenkjenne regionale aksenter.

Kompetansemål nummer 18 ‒ forstå hovedinnhold og detaljer i selvvalgte tekster ‒ imøtekommes når elevene leser selvvalgte tekster i Crossroads 8A og 8B (Enjoy Reading) og forstår de de leser.

Spinner

Login