Under ser du hvordan kompetansemålene blir møtt i tredje kapittel i Crossroads 8A.
6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere
15 – bruke innhold fra ulike kilder på en selvstendig og kritisk måte
6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
7 – bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig
8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere
14 – skrive tekster som forteller, beskriver, argumenterer eller formidler beskjed, med passende grunnstruktur og hensiktsmessig bruk av avsnitt
6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
7 – bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig
8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
14 – skrive tekster som forteller, beskriver, argumenterer eller formidler beskjed, med passende grunnstruktur og hensiktsmessig bruk av avsnitt
6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
7 – bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig
8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
14 – skrive tekster som forteller, beskriver, argumenterer eller formidler beskjed, med passende grunnstruktur og hensiktsmessig bruk av avsnitt
6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
25 – lage og samtale om egne muntlige eller skriftlige tekster inspirert av litteratur og kunst
6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
9 – uttrykke seg skriftlig og muntlig med en del presisjon, flyt og sammenheng
10 – tilpasse muntlig og skriftlig språkbruk til sjanger og situasjon
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
9 – uttrykke seg skriftlig og muntlig med en del presisjon, flyt og sammenheng
10 – tilpasse muntlig og skriftlig språkbruk til sjanger og situasjon
17 – kommunisere via digitale medier
4 – bruke grunnleggende terminologi for å beskrive formverk og tekststrukturerz
7 – bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig
9 – uttrykke seg skriftlig og muntlig med en del presisjon, flyt og sammenheng
10 – tilpasse muntlig og skriftlig språkbruk til sjanger og situasjon
17 – kommunisere via digitale medier
Kompetansemål nummer 9 ‒ lytte til og forstå varianter av engelsk fra forskjellige autentiske situasjoner ‒ imøtekommes ved at elevene lytter til ulike dialekter i autentiske opptak som finnes på Crossroads 8 Lærer-CD. I Crossroads 8A Lydbok har vi brukt innlesere fra ulike steder i den engelsktalende verden. Disse lydsporene vil også gi elevene anledning til å gjenkjenne regionale aksenter.
Kompetansemål nummer 18 ‒ forstå hovedinnhold og detaljer i selvvalgte tekster ‒ imøtekommes når elevene leser selvvalgte tekster i Crossroads 8A og 8B (Enjoy Reading) og forstår de de leser.