Kompetansemål kapittel 4

Under ser du hvordan kompetansemålene møtes i fjerde kapittel i Crossroads 9A.

A) Hollywood (side 126)

19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
25 – drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA

Oppgaver (side 128)

10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
20 – bruke egne notater og forskjellige kilder som grunnlag for skriving
23 – bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon

B) Two Young Hollywood Stars (side 129)

16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner

Oppgaver (side 130)

11 uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
20 – bruke egne notater og forskjellige kilder som grunnlag for skriving

The Gorilla and the Tiger (side 131)

16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner

C) The Actor (side 132)

16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner

Oppgaver (side 134)

10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
12 – innlede, holde i gang og avslutte samtaler om forskjellige emner ved å stille spørsmål og følge opp innspill
13 – bruke sentrale mønstre for uttale, intonasjon, ordbøying og ulike setningstyper i kommunikasjon
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst

D) Welcome to Bollywood (side 135)

16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner

Oppgaver (side 139)

10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
12 – innlede, holde i gang og avslutte samtaler om forskjellige emner ved å stille spørsmål og følge opp innspill
13 – bruke sentrale mønstre for uttale, intonasjon, ordbøying og ulike setningstyper i kommunikasjon
20 – bruke egne notater og forskjellige kilder som grunnlag for skriving

E) Charlie Chaplin (side 140 + oppgaver)

10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner

F The Stunt Woman (side 143)

16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner

Oppgaver (side 148)

10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
20 – bruke egne notater og forskjellige kilder som grunnlag for skriving
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
23 – bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon

Language Corner, Task Bank og Dig Into It (side 149)

1 – bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk
2 – kommentere eget arbeid med å lære engelsk
3 – identifisere vesentlige språklige likheter og ulikheter mellom engelsk og eget morsmål, og bruke dette i egen språklæring
4 – velge ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler, og bruke dem på en selvstendig måte i egen språklæring
10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
12 – innlede, holde i gang og avslutte samtaler om forskjellige emner ved å stille spørsmål og følge opp innspill
13 – bruke sentrale mønstre for uttale, intonasjon, ordbøying og ulike setningstyper i kommunikasjon
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
23 – bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emner


Kompetansemål nummer 9 ‒ lytte til og forstå varianter av engelsk fra forskjellige autentiske situasjoner ‒ imøtekommes ved at elevene lytter til ulike dialekter i autentiske opptak som finnes på Crossroads 9 Lærer-CD. I Crossroads 9A Lydbok har vi brukt innlesere fra ulike steder i den engelsktalende verden. Disse lydsporene vil også gi elevene anledning til å gjenkjenne regionale aksenter.

Kompetansemål nummer 18 ‒ forstå hovedinnhold og detaljer i selvvalgte tekster ‒ imøtekommes når elevene leser selvvalgte tekster i Crossroads 9A og 9B (Enjoy Reading) og forstår de de leser.

Spinner

Login