Kompetansemål kapittel 2

Under ser du hvordan kompetansemålene møtes i andre kapittel i Crossroads 9A.

A) High School (side 68)

5 – velge og bruke ulike lytte- og talestrategier tilpasset formålet
6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
8 – forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om forskjellige emner
25 – drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge

Oppgaver (side 71)

6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
23 – bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon

B) Things You Should know about High School (side 71)

5 – velge og bruke ulike lytte- og talestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
25 – drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge

Oppgaver (side 76)

6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
25 – drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge

C) Going Abroad (side 77)

5 – velge og bruke ulike lytte- og talestrategier tilpasset formålet
6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
25 – drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA

Oppgaver (side 81)

5 – velge og bruke ulike lytte- og talestrategier tilpasset formålet
6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
23 – bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon

C) Growing Up in Little Havana (side 82 + oppgaver)

21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
25 – drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emner

D) Navajo Youth (side 85)

6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
28 – beskrive og reflektere over situasjonen til urfolk i engelskspråklige land

Oppgaver (side 86)

14 – forstå og bruke ulike uttrykk for tall og andre data i kommunikasjon
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emner

E) A Life Guard (side 87)

6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner

Oppgaver (side 88)

14 – forstå og bruke ulike uttrykk for tall og andre data i kommunikasjon
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emner

F) On My Own (side 89 + oppgaver)

19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
25 – drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emner

Language Corner, Task Bank og Dig Into It (side 91)

1 – bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk
2 – kommentere eget arbeid med å lære engelsk
3 – identifisere vesentlige språklige likheter og ulikheter mellom engelsk og eget morsmål, og bruke dette i egen språklæring
4 – velge ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler, og bruke dem på en selvstendig måte i egen språklæring
10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
28 – beskrive og reflektere over situasjonen til urfolk i engelskspråklige land
29 – lage, formidle og samtale om egne tekster inspirert av engelskspråklig litteratur, film og kulturelle uttrykksformer
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emner


Kompetansemål nummer 9 ‒ lytte til og forstå varianter av engelsk fra forskjellige autentiske situasjoner ‒ imøtekommes ved at elevene lytter til ulike dialekter i autentiske opptak som finnes på Crossroads 9 Lærer-CD. I Crossroads 9A Lydbok har vi brukt innlesere fra ulike steder i den engelsktalende verden. Disse lydsporene vil også gi elevene anledning til å gjenkjenne regionale aksenter.

Kompetansemål nummer 18 ‒ forstå hovedinnhold og detaljer i selvvalgte tekster ‒ imøtekommes når elevene leser selvvalgte tekster i Crossroads 9A og 9B (Enjoy Reading) og forstår de de leser.

Spinner

Login