Kompetansemål kapittel 5

Under ser du hvordan kompetansemålene møtes i femte kapittel i Crossroads 8A.

A) Mysteries and Wonders in Nature (side 160)

6 – beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
7 – bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig
8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere
13 – velge ulike lytte-, tale-, lese- og skrivestrategier tilpasset formål og situasjon

B) Incredible Cats (side 162)

8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere

C) Master Navigators (side 163 + oppgaver)

8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere

D) UFOs (side 165 + oppgaver)

8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere

E) Eyewitness (side 166 + oppgaver)

8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere
14 – skrive tekster som forteller, beskriver, argumenterer eller formidler beskjed, med passende grunnstruktur og hensiktsmessig bruk av avsnitt

F) Tutankhamen’s Curse (side 170)

4 – bruke grunnleggende terminologi for å beskrive formverk og tekststrukturer
8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere

A Curse? (side 171 + oppgaver)

8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere

G) Ghosts (side 172 + oppgaver)

4 – bruke grunnleggende terminologi for å beskrive formverk og tekststrukturer
7 – bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig
8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere

H) The Ghosts of Flight 401 (side 174 + oppgaver)

8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere

I) The Mystery of Love (side 176 + oppgaver)

8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere

J) Danni’s Goodbye (side 177 + oppgaver)

7 – bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig
8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere

K) The Psychic (side 179 + oppgaver)

8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
12 – lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere

Language Corner, Task Bank og Dig Into It (side 181)

4 – bruke grunnleggende terminologi for å beskrive formverk og tekststrukturer
7 – bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig
8 – forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
9 – uttrykke seg skriftlig og muntlig med en del presisjon, flyt og sammenheng
10 – tilpasse muntlig og skriftlig språkbruk til sjanger og situasjon
11 – presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
17 – kommunisere via digitale medier


Kompetansemål nummer 9 ‒ lytte til og forstå varianter av engelsk fra forskjellige autentiske situasjoner ‒ imøtekommes ved at elevene lytter til ulike dialekter i autentiske opptak som finnes på Crossroads 8 Lærer-CD. I Crossroads 8A Lydbok har vi brukt innlesere fra ulike steder i den engelsktalende verden. Disse lydsporene vil også gi elevene anledning til å gjenkjenne regionale aksenter.

Kompetansemål nummer 18 ‒ forstå hovedinnhold og detaljer i selvvalgte tekster ‒ imøtekommes når elevene leser selvvalgte tekster i Crossroads 8A og 8B (Enjoy Reading) og forstår de de leser.

Spinner

Login