Kompetansemål kapittel 1

Under ser du hvordan kompetansemålene møtes i første kapittel i Crossroads 9A

A) Going to the USA (side 12 + oppgaver)

10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
12 – innlede, holde i gang og avslutte samtaler om forskjellige emner ved å stille spørsmål og følge opp innspill
13 – bruke sentrale mønstre for uttale, intonasjon, ordbøying og ulike setningstyper i kommunikasjon
14 – forstå og bruke ulike uttrykk for tall og andre data i kommunikasjon
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
20 – bruke egne notater og forskjellige kilder som grunnlag for skriving
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst

B) The USA – The Country (side 20)

16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner

Wildlife (side 22)

16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner

The People (side 24)

16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
25 – drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA

The Government (side 24)

16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
25 – drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA

Oppgaver (side 27)

10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
14 – forstå og bruke ulike uttrykk for tall og andre data i kommunikasjon
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
23 – bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA

C) An Early Illustrated History of the USA (side 28 + oppgaver)

5 – velge og bruke ulike lytte- og talestrategier tilpasset formålet
10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA

D) Images of the USA (side 36)

26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA

Oppgaver (side 40)

5 – velge og bruke ulike lytte- og talestrategier tilpasset formålet
6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
12 – innlede, holde i gang og avslutte samtaler om forskjellige emner ved å stille spørsmål og følge opp innspill
13 – bruke sentrale mønstre for uttale, intonasjon, ordbøying og ulike setningstyper i kommunikasjon
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
25 – drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA

E) The Big Apple (side 41 + oppgaver)

6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
13 – bruke sentrale mønstre for uttale, intonasjon, ordbøying og ulike setningstyper i kommunikasjon
14 – forstå og bruke ulike uttrykk for tall og andre data i kommunikasjon
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
23 – bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon
25 – drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA

F) The American Cowboy (side 46)

16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
25 – drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA

Oppgaver (side 49)

21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst

G) The American Indians (side 50)

6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
28 – beskrive og reflektere over situasjonen til urfolk i engelskspråklige land
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emner

Oppgaver (side 55)

10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
17 – vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emner

Red Shawl Woman (side 56 + oppgaver)

6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
17 – vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
28 – beskrive og reflektere over situasjonen til urfolk i engelskspråklige land

Language Corner, Task Bank og Dig Into It (side 58)

1 – bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk
2 – kommentere eget arbeid med å lære engelsk
3 – identifisere vesentlige språklige likheter og ulikheter mellom engelsk og eget morsmål, og bruke dette i egen språklæring
4 – velge ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler, og bruke dem på en selvstendig måte i egen språklæring
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
28 – beskrive og reflektere over situasjonen til urfolk i engelskspråklige land
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emner


Kompetansemål nummer 9 ‒ lytte til og forstå varianter av engelsk fra forskjellige autentiske situasjoner ‒ imøtekommes ved at elevene lytter til ulike dialekter i autentiske opptak som finnes på Crossroads 9 Lærer-CD. I Crossroads 9A Lydbok har vi brukt innlesere fra ulike steder i den engelsktalende verden. Disse lydsporene vil også gi elevene anledning til å gjenkjenne regionale aksenter.

Kompetansemål nummer 18 ‒ forstå hovedinnhold og detaljer i selvvalgte tekster ‒ imøtekommes når elevene leser selvvalgte tekster i Crossroads 9A og 9B (Enjoy Reading) og forstår de de leser.

Spinner

Login