Kompetansemål kapittel 7

Under kan du se hvordan kompetansemålene møtes i syvende kapittel i Crossroads 9A.

A) The Ruin of a Culture (side 212 + oppgaver)

19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
20 – bruke egne notater og forskjellige kilder som grunnlag for skriving
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
28 – beskrive og reflektere over situasjonen til urfolk i engelskspråklige land

Oppgaver (side 218)

10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
12 – innlede, holde i gang og avslutte samtaler om forskjellige emner ved å stille spørsmål og følge opp innspill
13 – bruke sentrale mønstre for uttale, intonasjon, ordbøying og ulike setningstyper i kommunikasjon
14 – forstå og bruke ulike uttrykk for tall og andre data i kommunikasjon
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
28 – beskrive og reflektere over situasjonen til urfolk i engelskspråklige land

B) Tatanka Ohitika (side 219)

17 – vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
28 – beskrive og reflektere over situasjonen til urfolk i engelskspråklige land
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emner

Oppgaver (side 221)

10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
17 – vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
29 – lage, formidle og samtale om egne tekster inspirert av engelskspråklig litteratur, film og kulturelle uttrykksformer

C) Chains (side 222)

19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
27 – drøfte ulike typer engelskspråklige litterære tekster fra engelskspråklige land

Oppgaver (side 223)

10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
20 – bruke egne notater og forskjellige kilder som grunnlag for skriving
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA

D) Slave Account (side 224 + oppgaver)

11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA

E) Underground Railroad (side 227 + oppgaver)

15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA

F) Discrimination and Segregation (side 239 + oppgaver)

15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
17 – vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
20 – bruke egne notater og forskjellige kilder som grunnlag for skriving
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emner

G) Changes (side 231 + oppgaver)

15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
17 – vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emner

H) How it all started (side 234)

15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
17 – vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
27 – drøfte ulike typer engelskspråklige litterære tekster fra engelskspråklige land
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emner

Oppgaver (side 235)

11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
20 – bruke egne notater og forskjellige kilder som grunnlag for skriving
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emner

Language Corner, Task Bank og Dig Into It (side 236)

1 – bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk
3 – identifisere vesentlige språklige likheter og ulikheter mellom engelsk og eget morsmål, og bruke dette i egen språklæring
4 – velge ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler, og bruke dem på en selvstendig måte i egen språklæring
5 – velge og bruke ulike lytte- og talestrategier tilpasset formålet
6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
23 – bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emner


Kompetansemål nummer 9 ‒ lytte til og forstå varianter av engelsk fra forskjellige autentiske situasjoner ‒ imøtekommes ved at elevene lytter til ulike dialekter i autentiske opptak som finnes på Crossroads 9 Lærer-CD. I Crossroads 9A Lydbok har vi brukt innlesere fra ulike steder i den engelsktalende verden. Disse lydsporene vil også gi elevene anledning til å gjenkjenne regionale aksenter.

Kompetansemål nummer 18 ‒ forstå hovedinnhold og detaljer i selvvalgte tekster ‒ imøtekommes når elevene leser selvvalgte tekster i Crossroads 9A og 9B (Enjoy Reading) og forstår de de leser.

Spinner

Login