Jeg har ofte savnet en oppgavesamling eller en idébank hvor jeg kunne lese og lære for å finne nye måter å la elevene trene muntlig engelsk på. Det du leser nå, er noe jeg alltid har ønsket meg: Moro med muntlig er en samling praktiske oppgaver i muntlig engelsk.
Oppgavene har blitt til på forskjellig vis; lærere lager mye selv. Det har også jeg gjort. I tillegg har jeg plukket opp tips hos kollegaer, eller jeg har hørt om metoder som jeg har videreutviklet og tilpasset etter eget hode. Noen av oppgavene er også inspirert av gode kurs.
Oppgavene bygger på to prinsipper: aktivitet og samhandling. Mange år i skolen har lært meg at det er det elevene liker; de vil snakke, og de vil snakke med andre elever. Med denne røde tråden har jeg her samlet de oppgavene jeg synes fungerer best. Hver oppgave innledes av en kort beskrivelse etterfulgt av tips til variasjon og forslag til nivådifferensiering. Jeg har bevisst ikke angitt hvilket trinn jeg tenker oppgaven passer for, det tror jeg kan være mer til hinder enn hjelp. I prinsippet kan alle oppgavene brukes på alle trinn bare de tilpasses.
Et annet moment er lærerens rolle i muntlig undervisning. Ved å bruke oppgavene har læreren mulighet til å trekke seg noe ut av undervisningen og observere fra sidelinjen. Dette skjer fordi det nå er elevene som er den aktive part, ikke læreren. Læreren skal fortsatt være i klasserommet og styre det som skjer med hensyn til tidsbruk, igangsetting, stansing, valg av aktivitet og tema, men det er ikke læreren som skal snakke. Det er elevenes jobb. Ved at elevene snakker og er aktive, kan læreren observere og analysere det som skjer. Ved å distansere seg kan læreren se og høre langt mer enn når hun eller han selv er midt oppe i en diskusjon, klassesamtale eller samtale med enkeltelever. Dette er en gyllen stund til å se at Sergiu faktisk er mer aktiv i par enn i hel klasse, at Emilia kan mye grammatikk, at Sanna er god til å stille åpne spørsmål, og at Thomas kan snakke utrolig lenge om hverdagslige ting.
I tillegg er det enkelt å tilpasse oppgavene individuelt ved å øke eller minske vanskelighetsgraden hos det enkelte paret hvis det er pararbeid det er snakk om. Elevene opplever trygghet i at ingen andre i klassen er opptatt med å høre på nettopp dem, de har mer enn nok med seg selv. Rundt dem summes og snakkes det, ingen har tid til å legge merke til eventuelle feil som kommer. Det gjør terskelen for å prøve lavere og læringsutbyttet høyere. Elevene lærer også av hverandre når de snakker sammen, de plukker opp nye ord, uttrykk og ukjente vendinger fra partneren. Jeg tror at elevene lærer vel så mye engelsk av sine medelever som av læreren. Når de bruker språket, fester ordene seg lettere hos dem. Når de lytter til hva partneren sier, kan de bruke mange av dennes ord i sitt eget svar, hun eller han kan bruke den andres setning til å si seg enig eller uenig og får mye gratis på den måten.
Alle øvelsene har jeg prøvd ut. Noen bruker jeg oftere enn andre fordi jeg liker dem bedre, noen øvelser fungerer godt i én klasse og dårligere i en annen. Det er utvilsomt en stor fordel å ha et bredt repertoar å spille på når det er mange variabler å ta med; elevenes faglige grunnlag, hvor godt de kjenner hverandre, og hvor frie de er i forhold til hverandre. I en klasse som snakker lett, kan du bruke andre oppgaver enn i en klasse som er taus og dermed tyngre å få til å snakke. Tidspunkt på dagen og i uka spiller også inn; fredag siste time krever noe annet enn tirsdag første time.
Det har ofte slått meg at de oppgaver som fungerer best, brukes mest. Trygt og godt samtidig som det kan være en sovepute. Jeg ser at ved å utfordre mine egne grenser for hva jeg tør i klasserommet, utvider jeg rammene for elevenes utfoldelse og læring. Det at jeg mestrer en type metodikk, gir meg motivasjon til å prøve andre ting. Kanskje dette også gjelder deg? Derfor: Bruk øvelsene av hjertens lyst. Begynn med det du liker og får til. Gjør oppgavene til dine egne, legg til og trekk fra. Vil du forandre eller endre på noe, så gjør du det. Du vet best hva som passer for deg, og hva som passer for elevene dine. Lykke til!
Anne-Grete Åsen
Anne-Grete Åsen har hovedfag i engelsk og 18 års undervisningserfaring fra ungdomsskolen og videregående skole.