Bildekreditering | |
---|---|
KAPITTELIKONER | |
Kapittel | Kreditering |
Signatur 1 | |
Kapittel 1 og 2 | © Eli Berge/Fotofil.no/td |
Kapittel 3 | © Øystein Søbye/Samfoto/NTBscanpix |
Kapittel 4 | © Sergey Nivens/Shutterstock |
Signatur 2 | |
Kapittel 1, 2 og 3 | © Fotofil.no/Eli Berge |
Kapittel 4 | © MaxCab/Shutterstock |
Kapittel 5 | © Fotofil.no/Eli Berge |
Kapittel 6 | © Jayesh/iStock |
Kapittel 7 | © A_Lesik/Shutterstock |
Kapittel 8 | © Simon Booth/Shutterstock |
Kapittel 9 | © Fotofil.no/Eli Berge |
Signatur 3 | |
Kapittel 1 | © Berit Roald/NTBscanpix |
Kapittel 2 | © Bernhard Classen/INA agency |
Kapittel 3 | © Scott Eells/Bloomberg via Getty Images |
Kapittel 4 | © Bettmann/Corbis/NTBscanpix |
Kapittel 5 | © Paul Sigve Amundsen/Samfoto/NTBscanpix |
Kapittel 6 | © Amy Johansson/Shutterstock |
Kapittel 7 | © Thorvaldur Kristmundsson/Zuma Press/NTBscanpix |
Kapittel 8 | © Birger Areklett/NN/Samfoto_NTBscanpix |
TIDSLINJE | |
Overskrift | Kreditering |
Middelalderen | |
Middelalderen | © Rolf Chr. Ulrichsen/Aftenposten/NTBscanpix |
Romerrikets fall | Wikimedia Commons/Creative Commons (CC BY-SA 4.0) |
Middelalderkunst | © Akg-images/Cameraphoto/NTB scanpix |
Religiøs musikk | Nova Schola Gregoriana/dir. Alberto Turco: «Tractus: Domine audivi». Fra albumet «In passione et morte domini» © NAXOS 8550952 |
Myter i Nord-Europa | Foto © Gabriel Hildebrand/Statens historiska museum, Stockholm |
«Beowulf» – engelsk heltedikt | Gammelengelsk håndskrift. [Public domain], via Wikimedia Commons_Beowulf_Cotton_MS_Vitellius_A_XV_f__132r |
Vikingtid | © Dan Petter Neegaard/Aftenposten/NTB scanpix |
Nordmenn bosetter seg på Island | Wikimedia Commons |
Norge kristnet | Bilde fra Hardenbergs Codex, utgitt i 1983 i faksimile som vol. VII av Corpus Codicum Norvegicorum Medii Aevi, Nationalbiblioteket, København |
Høymiddelalderen | © Line Ellingsen |
Den eldre Edda | Elfeinbenstavle med Pave Gregor den store, Kunsthistorisches Museum, Wien © AKG-images/NTB scanpix |
«Voluspå» | Illustrasjon av den islandske arkeologen Finnur Magnusson (1781–1847). Av Oluf Bagge (From Northern Antiquities) [Public domain], via Wikimedia Commons_Yggdrasil |
«Håvamål»: Leveregler | Foto: Åge Hojem, NTNU Vitenskapsmuseet |
«Trymskvida» | Ólafur Brynjúlfsson: Sæmundar og Snorra Edda, NKS 1867 kvart, Nationalbiblioteket, København |
Virkemidler i kvadene | Illustrasjon av Carl Larsson (1853–1919) og Gunnar Forssell (1859–1903) fra Edda Sämund den vises: skaldeverk af fornnordiska myt- och hjältesånger. Stockholm, Norstedt. Foto: Haukurth / Wikimedia Commons |
Utsnitt © MarkussonPhoto/Getty Images | |
Snorre Sturlasons | Illustrasjon av Christian Krohg fra Snorre Sturluson: Heimskringla, J.M. Stenersen & Co, 1899, s. 223 / Wikimedia Commons |
Heimskringla | © Fritz Røed / BONO 2016. Foto: © Rozanne Hakala |
Illustrasjon av Christian Krohg fra Snorre Sturluson: Heimskringla, J.M. Stenersen & Co, 1899, s. 223 / Wikimedia Commons | |
Den yngre Edda | Vevnad fra Skog Kirke i Hälsingland, ca. 1100 © Danita Delimont/Getty Images |
Senmiddelalderen | Illustrasjon fra håndskriftsamlingen Cotton British Library. Av Copiste inconnu [Public domain], via Wikimedia Commons_Ukjent kunstner_Slaget ved Crécy 1346 |
Den guddommelige komedien | Freske fra Firenze-katedralen. Domenico di Michelino (1417–1491) [Public domain], via Wikimedia Commons_Dante_Illuminating_Florence_with_his_Poem_(detail). |
Draumkvedet | Foto: © Jostein Fjalestad Lydspor: Fra albumet «Draumkvedet» med Sondre Bratland (spor 1) © Kirkelig kulturverksted, 2002 |
Svartedauden | Theodor Kittelsen (1857–1914)_Pesta_i_trappen, 1896_[Public domain], via Wikimedia Commons |
Kalmarunionen | Sarkofag fra Roskilde domkirke. By Jacob Truedson Demitz for Ristesson [Public domain], via Wikimedia Commons_Margaret_of_Denmark-Norway-Sweden |
Veien videre | © Meredith Winn Photography/Getty Images |
Renessansen | |
Renessansen | Leonardo da Vinci (1452–1519) [Public domain], via Wikimedia Commons_Vitruvian Man |
Bakgrunn: Italia | © kavalenkau/Shutterstock |
Renessanse – «gjenfødelse» | Raphael (1483–1520) [Public domain], from Wikimedia Commons_La_scuola_di_Atene |
Realistisk kunst | © David_DHuss/iStock |
Palestrina: Si ignoras te | Palestrina: «Si ignoras te», fra «Motetter for fem stemmer/Canticis Cantoricum», framført av Ocford Camerata/dir. Jeremy Summerly. Fra albumet «Reinaissance Masterpieces» © NAXOS 8550843 |
Boccaccio: Dekameronen | Giovanni Boccaccio/Public Domain/wikimedia.org |
Bakgrunn: Boktrykkekunsten | © Science Photo Library/NTB scanpix |
Luther utfordrer paven | Maleri av Lucas Cranach d.e. (1472–1553) fra 1528. Fra det russiske Lucas Cranach-arkivet, [Public Domain] via Wikimedia Commons. |
Sola i sentrum | Jan Matejko (1838–1893): Astronomen Kopernikus: Samtale med Gud, 1872. Foto: Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Maius |
Kristian 3.s bibel | Foto: Nationalbiblioteket, København |
Bergenshumanistene | Hieronymus Scholeus: Prospekt over Bergen Foto: © O. Væring Eftf. AS |
Utsnitt av «Carta Marina» av Olaus Magnus, 1539. Fargelagt av Antonio Lafreri, Roma 1572. Sveriges Nationalbibliotek, KoB 1 ab. | |
Absalon P. Beyer: Dagbok | Kunstner ukjent/Toggenburg-Bibel 1411/[Public domain or Public domain], via Wikimedia Commons |
Montaigne: Les Essais | Ukjent kunstner/Public Domain/Michel de Montaigne/by Wikimedia Commons |
William Shakespeare: Hamlet | Foto: John Tramper – Fish Eye / Shakespeare's Globe |
Servantes: Don Quijote | Portrait of Miguel de Cervantes y Saavedra (1547–1615) 1600 (oil on panel), Jauregui y Aguilar, Juan de (c.1566–1641) / Real Academia de la Historia, Madrid, Spain / Index / Bridgeman Images |
Veien videre | © Meredith Winn Photography/Getty Images |
Barokken | |
Barokken | Hyacinthe Rigaud (1659–1743): Ludvig XIV, 1701 [Public domain], via Wikimedia Commons/Louis XIV of France |
Peterskirken i Roma | Foto © Samot/Shutterstock |
Barokken i Roma | Alter fra kirken Santa Maria della Vittoria, Roma. © 2016. Photo Scala, Florence/Fondo Edifici di Culto – Min. dell'Interno |
J.S. Bach: Toccata og fuge i d-moll | J.S. Bach: «Toccata og fuge i d-moll» (BWV 565), framført av Wolfgang Rübsam. Fra albumet «The Great Organ Works» © NAXOS 8553859 |
Caravaggio: Peters korsfestelse | Caravaggio (1571–1610) [Public domain], via Wikimedia Commons/Caravaggio-Crucifixion of Peter |
Kontrast i diktekunsten | Kari Bremnes/akk. Iver Kleive og Ole Thomsen: «Sorgen og gleden» (Thomas Kingo/Ludvig M. Lindeman). Fra albumet «Erindring» © Kirkelig Kulturverksted |
Eneveldet | Wolfgang Heimbach: Portrett av Fredrik 3., 1659. Foto: Kongernes Samling, Rosenborg Slot, København. |
Bakgrunn: Reformasjonen | Foto: Wikimedia Commons |
Tre salmediktere | Dorothe Engelbretsdotter: Fra førsteutgaven av Taare-Offer, 1685. Own work [Public domain], via Wikimedia Thomas Kingo: Illustrasjon fra J. P. Trap: Berømte Danske Mænd og Kvinder, 1868. (Own work) [Public domain], via Wikimedia Petter Dass: Portrett i Melhus kirke fra 1684, foto John Lerli. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Petter_Dass_i_Melhus.jpg |
Jord vs. himmel | Lucas Cranach d.e.: Lov og nåde (utsnitt), 1529. Fra Herzogliches Museum, Gotha, Tyskland. Ved Cranach Digital Archive, via Wikimedia Commons |
Menneske syndig | Foto: A. Granli/Pixelcanon |
Livet kort – døden målet | Vanitas, 1640, by Herman van Steenwijck (1612–1656), oil on panel, Steenwyck, Harmen van (1612–56) / Stedelijk Museum de Lakenhal, Leiden, The Netherlands / De Agostini Picture Library / Bridgeman Images |
Gud beskytter | Marcus Christensen Humbles epitafie i Stavanger Domkirke, 1661. Foto: © Erik Fjordside/livinghistory.dk |
Gud er stor | Peter Rubens (1577–1640): Dommens dag, 1615. Alte Pinakothek, München / Photo © Tarker / Bridgeman Images |
Petter Dass: Herre Gud! Ditt dyre Navn og Ære | Gjengitt med tillatelse av Hilde Granlund og Stange videregående skole. |
Petter Dass: Nordlands trompet | Tittelbladet fra utgaven fra 1739. Av Knut at nn. Wikipedia [Public domain], from Wikimedia Commons |
Utdrag av Nordlands trompet | Kaare Espolin Johnson: Nordlands trompet, 1958. © Kaare Espolin Johnson/BONO 2016 Foto: © O. Væring Eftf. AS |
Veien videre | © Meredith Winn Photography/Getty Images |
Opplysningstiden | |
Opplysningstiden | Anicet-Charles-Gabriel Lemonnier (1743–1824) [Public domain], via Wikimedia Commons |
Bakgrunn: klassisismen | © DEA / G. DAGLI ORTI / Getty Images |
Kjennetegn klassisismen | Claude Gillot (1673–1722): Kostymetegninger fra Comèdie-Française, ca. 1700. © The Fitzwilliam Museum, Cambridge. |
«Eine kliene nachtmusik» | W.A. Mozart: «Eine kleine Nachtmusik» (Serenade nr. 13 i g-dur), 1. sats. Framført av Svenska kammarorkestern/dir. Petter Sundkvist. Fra albumet «Eine kleine Nachtmusik» © NAXOS 8557023 |
Molière og karakterkomedien | © Heritage / Fine Art Images / NTB scanpix |
Bakgrunn: Isaac Newton | Foto: North Wind Picture Archives / Alamy Stock Photo / NTB scanpix |
Opplysningsideene | © akg-images/NTBscanpix |
Opplysningsideene | Jorge Royan/www.royan.com.ar, via Wikimedia Commons |
Holbergs forfatterskap | Skulptur av John Børjeson (1835–1910). Foto: Nina Aldin Thune / Wikimedia Commons |
Holbergs forfatterskap | Fra tidskrift «Før og Nu», 1917, Det Kongelige Bibliotek, København, Billedsamlingen |
Jeppe på Bjerget | Wilhelm Marstrand (1810–1873): Erasmus Montanus, 1865. Foto: © DeAgostini/Getty Images |
Fra v.: Nils Ole Oftebro, Marit Hamdahl, Bjarne Andersen og Gerd Jørgensen. Foto: Tom Sørensen / NRK | |
Gulivers reiser | © Design Pics Inc/Getty Images |
Holberg: Niels Klims underjordiske reise | Fra den engelske utgaven, 1845. https://publicdomainreview.org/2011/10/10/stories-of-a-hollow-earth/ |
Den store franske encyclopedien | Encyclopedie de D'Alembert et Diderot –Premiere Page – ENC/Public domain/Wikimedia Commons |
Opplysningsfilosofene | Nicolas de Largillière (1656-1746): Voltaire. Foto © akg-images/André Held/NTB scanpix Maurice Quentin de Latour: Rousseau, 1753. Foto © akg-images/NTB scanpix |
Første norske avis | Norske Intelligenssedler 1763.05.25. Eies av Nasjonalbiblioteket |
Norske Selskab | Foto: Nasjonalmuseet / Anne Jarre |
Johan Herman Wessel: Kjærlighet uten strømper | T.v.: Portrett av J.F. Clemens. T.v.: Tittelbladet til førsteutgaven av Kiærlighed uden Strømper fra 1772, laget av P. Hansen / Wikimedia Commons |
«Smeden og bakeren» | Bjørn Ringstrøms antikvariat |
Den franske revolusjon | Eugène Delacroix (1798–1863): Frihet Likhet Brorskap [Public domain], via Wikimedia Commons |
Veien videre | © Meredith Winn Photography/Getty Images |
Romantikken | |
Romantikken og nasjonalromantikken | Caspar David Friedrich (1774–1840): Kvinne i soloppgang, ca. 1818. Foto: Museum Folkwang, Essen, Tyskland / Bridgeman Images |
Napoleonskrigene | Jacques Louis David (1748–1825): Napoleon krysser Alpene, 1800–1801 (olje på lerret). Foto: Musee National du Chateau de Malmaison, Rueil-Malmaison, Frankrike / Bridgeman Images |
Grieg: A-mollkonserten | Musikklipp: Edvard Grieg: Klaverkonsert i a-moll, 1. sats. Håvard Gimse/Royal Scottish National Orchestra, dir. Bjarte Engeset. Fra «The genius of Grieg», NAXOS 8.570390. Bilde: J.C. Dahl (1778–1857): Fra Stalheim, 1842. Foto: O. Væring Eftf. AS |
Bakgrunn: Natur og ånd | Peder Balke (1804–1877): Nordkapp, 1840. Foto: Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design |
Bakgrunn: Goethe | Illustrasjon fra fransk utgave av «Den unge Werthers lidelser» (1774) av J.W. Goethe. Gjengitt etter avtale med Jalara Verlag. |
Bakgrunn: Frankenstein | Mary Wollstonecraft Shelley: Frankenstein or the Modern Prometheus (1818). Omslag fra slutten av 1800-tallet. Universal History Archive/UIG / Bridgeman Images |
1814 og Grunnloven | Oscar Wergeland (1844–1910): Eidsvold 1814, 1884. Foto: O. Væring Eftf. AS |
Maurits Hansen: «Luren» | Nils Bergslien (1853–1928): Ung elsk, 1867. Foto: O. Væring Eftf. AS |
Wergeland og Welhaven | Carl Petter Lehmann (1794–1876): Forfatter Henrik Wergeland, ca. 1830. Foto: O. Væring Eftf. AS Jacob Mathias Calmeyer (1802–1883): Johan Sebastian Welhaven. Foto: O. Væring Eftf. AS |
«For almuen» | Forside på Henrik Wergelands «For almuen». Foto: Nasjonalbiblioteket |
«Meg selv» | J.C. Dahl (1778–1857): Bjerk i storm, 1849. Foto: O. Væring Eftf. AS |
Welhaven: «Digtets ånd» | Thomas Fearnley: Slindrebirken, 1839. Foto: Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design |
Asbjørnsen og Moe | «Norske Folke- og Huldre-Eventyr», utgave fra 1896. https://no.wikipedia.org/wiki/Eventyr#/media/File:Norske_folke_og_huldre-eventyr.jpg |
Språket i eventyrene | Theodor Kittelsen (1857–1814): Langt, langt borte så han noe lyse og glitre, 1900. Foto: O. Væring Eftf. AS |
Bakgrunn: Herder og «folkeånden» | Foto: Christel Wigen Grøndahl, Bygg og Bevar |
Brudeferd i Hardanger | Adolph Tidemand (1814–1876) og Hans Gude (1825–1903): Brudeferd i Hardanger, 1848. Foto: O. Væring Eftf. AS |
Welhaven: «I Kivledal» | Th. Kittelsen: Opp under fjellet toner en lur, 1902. Foto: O. Væring Eftf. AS |
Jørgen Moe: «Fanitullen» | Hallingdøler, rosemaling av Ola Hansson, 1802. Foto: Norsk Folkemuseum |
Ivar Aasen og nynorsken I | Ivar Aasens portrett. Foto: C.C. Wischmann/Ivar Aasen-tunet Kart tegnet ved forlaget. |
Ivar Aasen og nynorsken II | I.C. Dahl (1778–1857): Gård i Ytre Kroken, Sogn (1838). Foto: Jørn Hagen / Lillehammer kunstmuseum |
Knud Knudsen | Knud Knudsen. Foto: © VG / NTB scanpix |
Veien videre | © Meredith Winn Photography/Getty Images |
Realisme og naturalisme | |
Realismen og naturalismen | Christian Krogh (1852–1925) Kampen for tilværelsen, 1889. Foto: O. Væring Eftf. AS |
Norge blir moderne I | Tegninger fra «Illustrert Nyhetsblad» og «Almuevennen» / NTB scanpix |
Norge blir moderne II | Barn på Hammersborg, 1925. Fotograf ukjent. Oslo byarkiv. |
Poetisk realisme | Erik Werenskiold (1855–1938): En bondebegravelse, 1883–85. Foto: O. Væring Eftf. AS |
Collett: Amtmandens Døtre | Johan Gørbitz (1782–1853): Portrett av Camilla Collett, født Wergeland, 1839. Foto: Oslo Museum |
Aa. O. Vinje: Ferdaminne | Eero Nikolai Järnefelt (1863–1937): Slitet for føda (svijordbruk), 1893 (olje på lerret), / Ateneum kunstmuseum, Finlands nasjonalgalleri, Helsinki, Finland / Bridgeman Images |
Nye tanker og ideer | Karl Marx. Foto: Guiziou Franck / Hemis.fr/NTB scanpix Charles Darwin. Karikatur fra The London Sketch Book of Celebrities, 1874. Foto: DEA PICTURE LIBRARY/Getty Images |
Dickens: Oliver Twist | Scene fra Oliver Twist av Charles Dickens, 1836. Illustratør: James Mahoney. Foto © Print Collector/Getty Images |
Brandes: Det moderne gjennombrudd | Foto: Sputnik / RIA Novosti / NTB scanpix |
Bjørnson: En Fallitt | Bjørnstjerne Bjørnson. Foto: Karl Anderson, Aulestad |
Ibsens realistiske dramaer | Statue av Henrik Ibsen i Skien. Dyre Vaa, 1958 © Dyre Vaa/BONO 2017 Foto: © Dag Jenssen / Samfoto / NTB scanpix |
Et dukkehjem | Et dukkehjem på Riksteateret, 2016. Foto: © Jon-Michael Josefsen / NTB scanpix. Gjengitt med tillatelse fra skuespillerne, Ulrikke Hansen Døvingen og Glenn André Kaada. |
Retrospektiv teknikk | Liv Ullman som Nora, Nationaltheateret, 1974. Foto: Bjørn Aslaksen / VG / NTB scanpix. Gjenngitt med tillatelse fra Liv Ullman. |
Titteskapsteater | Olaf Jørgensen: Christiania Theater, 1880. Foto: Nasjonalbiblioteket |
Gjengangere | Fra Nationaltheatrets oppsetning i 1972 med Helen Brinchmann (Fru Alving) og Svein Sturla Hungnes (Osvald). Gjengitt med tillatelse fra sceneweb.no og skuespillerne. |
Kielland: Gift | Alexander Kielland. Foto: Emil Hohlenberg/Nasjonalbiblioteket |
Realistisk kunst | Gustav Wentzel: Frokost, 1882. Foto: Jacques Lathion / Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design |
Den realistiske skrivemåten | Peder Severin Krøyer: Karen. Portrett av ung pike med blå kjole, 1884. Foto: © Bruun Rasmussen Kunstauktioner, Kbh |
Parlamentarismen og politiske partier | Sverre Knudsen (1875–1923): All makt skal ligge i denne sal, Foto: Nasjonalbiblioteket |
Nynorsk og bokmål likestilt | Fra Lindås skulemuseum, Hordaland. Foto: Helge Sunde |
Hans Jæger og naturalismen | Edvard Munch: Portrett av Hans Jæger, 1889. Foto: Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design |
Krogh: Albertine | Christian Krohg (1852–1925): Albertine i politilegens venteværelse, 1886–87. Foto: O. Væring Eftf. AS |
Skram: Hellemyrsfolket | Hellemyrsfolket, Den Nasjonal Scene, Bergen Foto: Magnus Skrede/DNS. Gjengitt med tillatelse fra DNS. |
Arne Garborg: Fred | Arne Garborg: Foto: Ludwik Szaciński / Nasjonalbiblioteket |
Veien videre | © Meredith Winn Photography/Getty Images |
1890–1905 | |
Tidlig modernisme og nyromantikk | Edvard Munch (1863–1944): Skrik, 1893. Foto: O. Væring Eftf. AS |
Det moderne samfunnet | Gustave Caillebotte (1848–1894): Parisgate i regnvær, 1877. Foto: © Fine Art Images / Heritage Images / Getty Images |
Pessimisme og fremmedfølelse | Vincent van Gogh (1853–90): Selvportrett, 1889 (olje på lerret) / Musee d'Orsay, Paris/ Bridgeman Images |
Disharmonisk musikk | Erik Satie: «Tre stykker med form som en pære», Klara Körmendi og Gàbor Eckhardt (piano). Fra SATIE, E.: Piano Works, Vol. 4 NAXOS 8.550699 |
Nietzsche: Gud er død | Friedrich (Wilhelm) Nietzsche (1844–1900), maleri av Hans Olde. Foto: Scherl / Süddeutsche Zeitung Photo / NTB scanpix |
Brudd med realismen | Karikaturtegning av Knut Hamsun av Andreas Bloch. https://snl.no/Norges_litteraturhistorie |
Knut Hamsun | Foto: Anders Beer Wilse /Norsk Folkemuseum |
Bakgrunn: Baudelaire | Armand Rassenfosse (1862–1934): Illustrasjon fra «Les Fleurs du Mal» av Charles Baudelaire, 1899 (litografi) PE / Bridgeman Images |
Bakgrunn: Dostojevskij | Stillbilde fra Piotr Dumała: Forbrytelse og straff. © Bow And Axe Entertainment |
Språklig eksperimentering | Sigbjørn Obstfelders egne notater, Regn. Foto: Nasjonalbiblioteket. |
Krag: Fandango | Ferdinand von Reznicek (1869–1909): Fandango, 1906. Foto: akg-images/NTB scanpix |
Hamsun: Sult | Per Oscarsson i filmen Sult fra 1966. Regi: Henning Carlsen. Foto: Sandrew / The Kobal Collection / AFP / NTB scanpix |
Jeg-forteller | Edvard Munch (1863–1944): Sjalusi I (1896). Litografi, 330 x 460 mm. Munchmuseet, Oslo. Foto © Munchmuseet |
Obstfelder: Byen | Edvard Munch (1863–1944): Aften på Karl Johan, 1892. Foto: O. Væring Eftf. AS |
Naturen | Theodor Kittelsen (1857–1914): Nøkken, 1892. Foto: Mimsy Møller/Samfoto/NTB scanpix |
Hamsun: Pan | Skredsvig, Christian (1854–1924): Aftenstemning ved et tjern. Foto: Grev Wedels Plass Auksjoner |
Pan (videre) | Edvard Munch/ Kvinnen i tre stadier, 1894/ KODE – Kunstmuseene i Bergen/ Rasmus Meyers Samlinger Fotograf: Dag Fosse / KODE |
Knick: «Felen i ville skogen» | Nikolai Astrup (1880–1928): Jonsokbål, ca. 1910. Foto: O. Væring Eftf. AS |
Garborg: Haugtussa | Arne Garborg. Foto: Aschehoug forlags bildearkiv |
Elsk | Theodor Kittelsen (1857–1914): Huldra som forsvant, 1908. Foto: O. Væring |
Veien videre: | © Meredith Winn Photography/Getty Images |
1905–1945 | |
Etisk realisme og modernisme | Foto: O. Væring Eftf. AS © Reidar Aulie/BONO 2017 |
Selvstendighet og økonomisk vekst | Foto: Anders B. Wilse/Oslo Museum |
Tilbake til røttene | Foto: Anders B. Wilse/DEXTRA (Teknisk museum) |
Undset: Kristin Lavransdatter | Foto: Einar Almehagen |
Moralske valg | Foto: O. Væring Eftf. AS |
Olav Duun: Juvikfolke | Foto: Hartvik Dekkerhus/Kystmuseet i Nord-Trøndelag |
Liv og død | © Mickhail Dudarev/Dreamstime.com |
Bakgrunn: Den russiske revolusjon | Foto: O. Væring Eftf. AS © Reidar Aulie/BONO 2017 |
Bakgrunn: Freud | © The Print Collector/Getty |
Angrep på kristendommen | Foto: Aage Storløkken/NTB Scanpix |
Modernisme i Europa | Foto: Album/Oronoz/NTB Scanpix © Succession Pablo Picasso/BONO 2017 |
Modernistisk lyrikk: Jacobsen | Foto: Tom A. Kolstad/NTB Scanpix |
Modernistisk lyrikk: Gill | © Darek000/iStock |
Hitler til makten i Tyskland | © Ullsteinbild |
Kamplyrikk | Nasjonalbiblioteket, plakatsamlingen © Niels Røhder/BONO 2017 |
Grieg: «Til ungdommen» | Foto: NTB Scanpix |
«Du må ikke sove» | Foto: O. Væring Eftf. AS © Arne Ekeland/BONO 2017 |
Hagerup: «Aust-Vågøy» | Foto: Rune Myhre/Dagbladet/All Over Press |
Veien videre | © Meredith Winn Photography/Getty Images |
1945–1980 | |
Modernisme og tradisjonalisme | Foto: O. Væring Eftf. AS © Per Kleiva/BONO 2017 |
Atombombe og kald krig | © Elena Schweitzer | Shutterstock |
Modernismens gjennombrudd | Gunvor Hofmo: Samlagets arkiv; Tarjei Vesaas: Rolf Christian Ulrichsen/Aftenposten/NTB Scanpix; Paal Brekke: Aktuell/NTB Scanpix |
[Dagen er faren] | Foto: O. Væring Eftf. AS © Karl Erik Harr |
Modernistisk prosa | © sysasya photography | Shutterstock |
Tungetaledebatten | Foto: Aktuell/NTB Scanpix |
«Ord over grind» – sentrallyrikk | Foto: O. Væring Eftf. AS © Rudolph Thygesen/BONO 2017 |
Vekst og velstand | Foto: Rigmor Dahl Delphin/Oslo Museum |
[«Som i en kinosal»] | © Marco Scisetti | Shutterstock |
Psykologiske romaner | © All Over Press |
Bjørneboe: Jonas | Foto: Leif Ørnelund/Oslo Museum |
Ny sedlighetdebatt | Foto: Aktuell/NTB Scanpix |
Nyenkel lyrikk | © Aleksandr Pobedimskiy | Shutterstock |
[«Sleggja»] | Foto: Line Møller/VG/NTB Scanpix |
Jan Erik Vold: «Loffen» | Foto: Odd H. Anthonsen/Dagbladet/All Over Press |
Ungdomsopprør og sosialrealisme | Time Life Pictures/Getty |
Egalias døtre | Foto: Per Erik Knive/NTB/SCANPIX |
Solstad: Gymnaslærer Pedersen | Foto: Rolf Øhman/Aftenposten/NTB Scanpix |
[Hovedpersonen er nyutdannet ...] | © Motlys |
M. Boine: «Det brente seg fast» | Foto: Thomas Sivertsen/ANB/All Over Press |
Veien videre | © Meredith Winn Photography/Getty Images |
1980 til i dag | |
Postmodernisme og realisme | © Pushwagner/Terje Brofos/BONO 2017 |
Aker brygge: fra industri til shopping | Foto: Dag Andreassen/Norsk teknisk museum |
Underholdning og medier | © Joe Raedle/Getty |
Postmodernisme = etter-modernisme | Foto: O. Væring Eft. AS © Daniel Østvold |
Kjærstad: Homo falsus | Gjengitt med tillatelse fra Aschehoug forlag. |
Metafiksjon | Foto: Kyrre Lien/VG/NTB Scanpix |
Loe: Naiv.Super. | Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix |
[l går skrev jeg en liste ...] | © Andreka| Dreamstime.com |
Ørstavik: Kjærlighet | Foto: Rolf M. Aagaard/Aftenposten/NTB Scanpix |
Sosiale medier og internett | © pressureUA/B17/i/Stockphoto.com |
Grytten: Twitternoveller | © Luka Funduk | Dreamstime.com |
Grytten: Popsongar | Foto: Stein J. Bjørge/Aftenposten/NTB Scanpix |
S. Christensen: Halvbroren | Foto: Monster |
[«Gutta»] | Foto: Kristin Svorte/Dagbladet/All Over Press |
Levi Henriksen: Snø skal falle over snø som har falt | © Ivansmuk | Dreamstime.com |
Fosse: Andvake | © Lora Sutyagina | Shutterstock |
[Fosse har en særegen ...] | Foto: Henning Lillegård/Dagbladet/All Over Press |
Knausgård: Min kamp | Omslagsdesign: Yngve Knausgård. Gjengitt med tillatelse fra Oktober forlag |
[Pappa var nesten helt svart ...] | Foto: Lars Eivind Bones/All Over Press |
Myhre: Evig søndag | Foto: Trondheim havn, CC BY-SA 2.0 |
Hjorth: Arv og miljø | Foto: Lise Åserud/NTB Scanpix |
Veien videre | © Meredith Winn Photography/Getty Images |