Kommunikasjon i aktivitørfaget

 

Fag: Programfag

Tema: Kommunikasjon i aktivitørfaget

Arbeidsform: Gruppearbeid

 

Felles læringsmål

Når oppgaven er utført, skal du kunne:

  • Vite noe om kommunikasjon i aktivitøryrket.
  • Finne fram til ett kompetansemål fra læreplanen som passer til temaet.
Individuelle mål

Lag gruppens eget mål for oppgaven:

Oppgavetekst

  • Tenk at du skal ta imot en bruker (første møte) i avdelingen din og lag en situasjon hvor brukeren og ansatte er involvert.
  • Velg presentasjonsform, for eksempel rollespill, en filmsnutt eller PowerPoint.
  • Diskuter hva dere erfarte i situasjoner med brukeren og ansatte.
  • Skriv ned viktige observasjoner og synspunkter i stikkordsform.
  • Presenter for de andre i klassen med muntlig oppsummering av hva dere har lært faglig når det gjelder kommunikasjon, positiv og negativ.
  • Til slutt skal du vurdere og gi tilbakemelding av de andre i gruppenes presentasjoner i forhold til vurderingskriteriene. Bruk skjema som kan lastes ned ved å bruke lenken nederst på siden.

Rammer for oppgaven

Tid: 7 timer + tid til presentasjon.

Rom: Basisgrupperom, eventuelle ledige grupperom.

Inndeling i tre grupper

Veileder:
Vurderingskriterier
(Se skjema som kan lastes ned nederst på siden.)
  • Presentasjonen
  • Forståelse for kommunikasjon i yrket ditt.
Egenvurdering av arbeidet

Vurder arbeidet ditt med oppgaven ut fra vurderingskriteriene.

 

Hva er kommunikasjon i aktivitøryrket?

Hvordan ta imot en bruker (første møte)?

 

Forventet:

Du greier å møte brukeren med gode holdninger, respekt og søker hele tiden å klargjøre behov og ønsker. Med dette mener vi at du skal fokusere på kroppsspråk, stemme og ord.

Dersom du ikke synes du mestrer kroppsspråk, stemme og ord, bør du beskrive hvordan det burde være!

Beskriv også hva du bør jobbe videre med, da kan du likevel skåre høyt.

Du skal også vise at du kan analysere/tolke brukerens ord og utsagn og se vedkommendes behov. Vis empati med det du sier og gjør.

Gode holdninger: Hvordan kler du deg, egen hygiene, hvordan hilser du på brukeren, måten du spør på.

Respekt: Alle brukere er like mye verdt uansett hvordan de ser ut, hvem de er eller hva de sier.

Behov/ønsker: Finn ut hva som passer brukeren og tilpass dette etter behov ut fra de faglige kunnskapene du har.

 

Her kan du laste ned skjema for vurdering av kommunikasjonsoppgaven.

Spinner

Login