Produksjonsoppgave

 

Oppgave Vg2 Aktivitør

Fag: Aktiviseringsfag og administrasjonsfag

Tema: Produksjon

Formål: Bidrag til klassekassa og tur til våren

Arbeidsform: Individuelt og gruppearbeid

 

Felles læringsmål.
Hvordan tilrettelegge for
produksjon og tjene inn penger?

  • Planlegge og tilrettelegge arbeid og aktiviteter.
  • Holde orden på arbeidsplassen.
  • Lage og bruke arbeidstegninger.
  • Utarbeide og grunngi ulike planer for aktiviteter tilpasset formålet.
  • Beregne forbruk, gjøre innkjøp av materialer, redskaper og utstyr til bruk i aktiviseringsarbeidet.
  • Lage budsjett og føre regnskap.
Individuelt mål Skriv ned hva du vil lære av denne oppgaven:
Oppgavetekst

DEL A:

  • Alle skal lage to forslag til produkt, et formingsprodukt og et matprodukt, som kan selges.
  • Produktene må kunne produseres på aktivitetsavdelingen.
  • Lag aktivitetsbeskrivelse og framgangsmåte for begge produktene.
  • Regn ut pris på produktene (materialpris og antatt utsalgspris).
  • Tenk over kundegruppene. Hvem skal dere selge til? Hvor mye er det realistisk å selge? Når skal dere ha salg? Hvor skal dere selge?
  • Presentasjon av produktideene for klassen.
  • Alle forslag skal legges i egen mappe på skolens læringsportal for videre arbeid.

DEL B:

  • Klassen setter seg sammen og avklarer hvilke produkter som skal produseres. Tenk på lønnsomheten, bedriften bør ikke gå konkurs!
  • Presenteres for lærer.

DEL C

Klassen deles inn i to grupper for videre produksjonsarbeid. Planlegg:

  • Utsalgssteder og tider bestemmes.
  • Reklamekampanje, organisering.
  • Oppskrifter/framgangsmåte. Hvem skaffer disse?
  • Hva trengs av utstyr og hvem skaffer det?
  • Priser på råvarene?
  • Hvilken emballasje trengs?
  • Lage regler for arbeidet (arbeidstid og pauser) og samarbeidsavtale innad i gruppen.
  • Lag dagsplaner/ukeplan.
  • Eventuelt lage bestillingsskjema for salg.
  • Beregne innkjøp av råvarer.
  • Bestemme utsalgspris.
  • Oppskriftene/framgangsmåter: hvor mye kan produseres per dag?
  • Inndeling av arbeidet i fire ledd.
  • Lag kart over arbeidsstasjonene (fire ledd).
  • Utstyrslister, materialer, hvilke hjelpemidler trengs?
  • Husk å lage budsjett og føre regnskap (velge økonomisjef).
Oppgavene fordeles mellom de to gruppene.

Rammer for oppgaven

Tid: Ideer, forberedelser og planlegging i tre uker, gjennomføres den fjerde uken.

Gjennomføring: Alle programfagstimer.

Veileder: Faglærere

Hjelpemidler: Oppskrifter, framgangsmåter, bøker, biblioteket, Internett/PC og annet utstyr skolen har.

DEL A: innlevering fredag den første uken.

DEL B: videre planlegging i to uker.

DEL C: produksjon i fjerde uke.
Vurderingskriterier

I forhold til målene.

Egenvurdering av arbeidet Her skal du selv vurdere innsatsen din i gruppearbeidet.

 

Egenvurderingsskjema PRODUKSJONSUKEN

  • Hva bidro du med i planleggings- og tilretteleggingsfasen?
  • Hvordan gikk utregningen din av råvarepris?
  • Tok du initiativ til å skaffe oppskrifter?
  • Hvordan bidro du for å lage ukeplaner og arbeidsfordeling?
  • Tok du med utstyret du ble bedt om?

 

Gjennomføringen:

  • Hvordan fungerte utsalgstedene og salgsystemet?
  • Hvordan gikk det med reklamekampanjen, bidro du til noe her, ideer og praktisk gjennomføring?
  • Hvordan fungerte samarbeidsavtalen for deg? Greide du å følge opp alle punktene?
  • Hvordan fungerte arbeidsfordelingen, greide du å følge opp oppgavene dine og være orientert hver dag om hva som skulle foregå?
  • Hvordan taklet du endringer av arbeidsoppgaver og planer?
  • Hvordan var innsatsen din i produksjonen til enhver tid?
  • Klarte du å følge opp rydding og orden i produksjonslokalet? Hva bidro du med?
  • Fungerte lokalet/innredningen når det gjaldt produksjonen?
  • Hvordan fungerte innkjøpsmetoden? Var du flink til å si fra og skrive opp når noe manglet eller nesten var brukt opp?
  • Hva mener du om resultatet av regnskapet? Kunne du ha bidratt til at det ble et annet resultat?
  • Hvordan ble oppskriftene fulgt opp og hvordan bidro du til at råvarene ble brukt økonomisk? Ble noe kastet, ble det laget for store porsjoner, ble det tenkt på hva som faktisk skulle gå med av råvarer til de enkelte produktene?
  • Hva kunne du ha gjort annerledes eller endret på om du skulle ha deltatt i en ny produksjonsuke?
  • Hva var det individuelle målet ditt for produksjonsuken, og hvordan gikk det?

 

Prøv å være kritisk til eget arbeid og egen innsats, du skal ikke skrive om de andre sin innsats!

 

Din vurdering leveres i innleveringsmappe på skolens læringsportal.

Spinner

Login