Observasjon

Barn i aktivitet.jpg
Foto: (c) Monia33 | Dreamstime.com

Oppgave: Vg2 Aktivitør

Fag: Aktiviseringsfag

Tema: Observasjon

Arbeidsform: Individuell

 

Felles læringsmål
  • Innhente og bruke nødvendig informasjon om funksjonsevnen hos brukere.
  • Å kunne uttrykke seg skriftlig i aktivitørfaget.
Oppgave­tekst
  • Du skal i praksis observere et barn. Personen kan være alene eller i samspill med andre.
  • Observasjonene kan for eksempel foregå i en butikk, på busstasjonen, biblioteket eller på en kafé, på en lekeplass, hos kjente eller hjemme.
  • Observasjonen skal vare i minst 10 min. (maks. 20 min.).

Skriv straks ned:
  • BAKGRUNN: Hvor lang tid, sted og hvilke omgivelser du observerte i, for å sette leseren inn i ”scenen” (bare noen setninger).
  • OBJEKTIVT: Hva så og hørte du? Altså ingen tolkninger, bare fakta. Skriv minst ½ side.
  • SUBJEKTIVT: Hva kan du tolke av det du så og hørte? Her kan du komme med egne tolkninger. Skriv minst ½ side.
  • Muntlig framlegg for klassen

Rammer for
opp­gaven

Utføres innen fredag i uke

Du skal ha framlegg av observasjonsrapporten mandag

Rapporten skal skrives på PC og leveres på skolen læringsplattform i egen innleveringsmappe etter framlegget.

Vurdering
  • Din evne til å observere objektivt og subjektivt.
  • Din evne til å skrive rapport.

 

Det blir en muntlig tilbakemelding etter framlegget, hvor lærer og klassen i felleskap ser på resultatet og diskuterer.

 

Vurderingskriterier

Høyt nivå med karakter

6–5

Middels nivå

4–3

Lavt nivå

2–1
Observa­sjonsevne Eleven skiller klart mellom objektiv og subjektiv observasjon. Eleven er noe usikker på skille mellom objektiv og subjektiv observasjon. Eleven blander sammen objektiv og subjektiv observasjon og har ikke forstått forskjellen.
Skrive­ferdighet Eleven skriver rapporten med tydelig og variert språk. Eleven skriver rapporten med forståelig språk. Eleven skriver rapporten med enkelt språk og det blir ikke tydelig nok for leseren.
Spinner

Login