Portfolio
Intertekst old
»
VG 1
»
Oppsummering av kapitlene i boka + kapittelquizer
QUIZ! – Kapittel 4 – «Skriv!»
Intertekst VG1
Oppsummering av kapitlene i boka + kapittelquizer
QUIZ! – Kapittel 4 – «Skriv!»
Velg riktige alternativ:
Hva er det viktigste kjennetegnet på sakprosa?
at teksten er saklig og nøktern
at teksten er basert på etterprøvbare fakta
at teksten kan publiseres i en avis
Hva er det viktigste kjennetegnet på skjønnlitteratur?
at teksten er basert på fantasi
at teksten kan leses av alle, uansett alder og kjønn
at teksten appellerer til fantasien til leseren
Hva er mottakerbevissthet?
at du tenker gjennom hvem mottakeren er
at du tenker gjennom at mottakeren skal like teksten din
at mottakeren er det viktigste å tenke på for at teksten skal bli god
Hvorfor er det viktig å lese mye for å skrive godt?
fordi du blir bedre i grammatikk
fordi du lærer deg å jobbe fortere
fordi du bruker mengdetrening til å bli bedre både på grammatikk, ordforråd og skriveløsninger
Hvorfor er det viktig å revidere det du skriver?
fordi du kan gi leseren nye innfallsvinkler
fordi teksten din kan bli bedre
fordi det blir lettere å starte på nytt
Hva er en skrivestrategi?
en fast plan for skrivingen din
forskjellige måter å nærme seg en tekst på
en strategi som sier noe til leseren om hvem du er
Hva er en skriverolle?
en hatt du tar på deg i forhold til tekstens formål
en måte å skrive på som ligner skuespill
en rolle du har som samfunnsdebattant når du skriver
Hvilken rekkefølge er det fornuftig å jobbe i når du planlegger en tekst?
planlegging-kladd-utkast-revisjon-ferdig
kladd, utkast, ferdig
idéfase, skrivefase
Hva er en god struktur for en sakprosatekst?
en logisk oppbygning
innledning-hoveddel-konklusjon
faktabasert kunnskap i relevant rekkefølge
Hva er en god struktur for en skjønnlitterær tekst?
det avhenger av hvilke virkemidler du bruker og hvilken intensjon du har med teksten din
innledning-hoveddel-konklusjon
In medias res og masse skildringer
Hvordan siterer du andre bøker inne i fagteksten din?
du passer på å oppgi forfatterens navn fortløpende
du passer på at du alltid setter forfatterens navn i parentes
du setter sitater i hermetegn underveis og oppgir forfatternavn i kildelista
Hvorfor skal du ta hensyn til opphavsrett og personvern når du skriver?
fordi det er viktig at de som har laget teksten får anerkjennelse og betaling for arbeid utført
fordi det er hyggelig for den som har skrevet teksten å bli nevnt
fordi alle liker å få navnet sitt på trykk
Check answers
Intertekst old
VG 1
Skriftlig
Skriverammer og skrivetips
Sjangre og teksttyper
Muntlig
Argumentasjon og retorikk
Kulturmøter
Språk
Oppsummering av kapitlene i boka + kapittelquizer
Kapittel 1 – «Oppstart»
Kapittel 2 – Spørsmål og oppsummering – «Tekstane rundt oss»
QUIZ! – Kapittel 2 – «Tekstane rundt oss»
Kapittel 3 – Spørsmål og oppsummering – «Lesing for opplevelse og læring»
Kapittel 4 – Spørsmål og oppsummering – «Skriv!»
QUIZ! – Kapittel 4 – «Skriv!»
Kapittel 5 – Spørsmål og oppsummering – «Munnleg kommunikasjon»
QUIZ! – Kapittel 5 – «Munnleg kommunikasjon»
Kapittel 6 – Spørsmål og oppsummering – «Verkemiddel i tekst»
QUIZ! – Kapittel 6 – «Verkemiddel i tekst»
Kapittel 7 – Spørsmål og oppsummering – «Å analysere og tolke tekster»
QUIZ! – Kapittel 7 – «Å analysere og tolke tekster»
Kapittel 8 – Spørsmål og oppsummering – «Språk i kontakt»
QUIZ! – Kapittel 8 – «Språk i kontakt»
Kapittel 9 – Spørsmål og oppsummering – «Kulturmøter i samtidstekster»
QUIZ! – Kapittel 9 – «Kulturmøter i samtidstekster»
VG 2
Skriftlig
Modelltekster og elevtekster (tilbakemeldinger på lærersida)
Skriverammer og skrivetips
Sjangre og teksttyper
Muntlig
Retorikk og argumentasjon
Litteratur og verdier
Folkedikting
Middelalder – 500–1500
Renessanse og barokk – 1500–1600
Opplysningstid – 1700-tallet
Romantikk og nasjonalromantikk – 1800–1850
Språk- og kulturhistorie
Norrønt og moderne norsk
Førestillingar om det norske
Medium og sakprosa
Norsk språkhistorie
Oppsummering av kapitlene i boka
VG 3
Skriftlig
Elevtekster og modelltekster
Skriverammer og skrivetips
Sjanger og teksttyper
Fordypningsoppgaven
Oppgaver
Muntlig
Retorikk og argumentasjon
Litteraturhistorie
Poetisk realisme, realisme og naturalisme 1850–1890
Tidlig modernisme og nyromantikk 1890-årene
Nyrealisme / etisk realisme – 1905–1940
Tradisjonalisme på 1900-tallet
Postmodernisme og nyere litteratur – 1980–idag
Sakprosa frå 1850 til i dag
Språk- og kulturhistorie
Språkhistorie på 1900-tallet
Talemål
Dei nordiske språka
Samisk språk og kultur
Oppsummering av kapitlene
Grammatikk på nynorsk og bokmål
Nynorsk – drilloppgaver
Verb
Substantiv
Adjektiv
Genitiv
Adverb
Pronomen og determinativ
Spørjeord
An-be-het-else
Setningsbygging
Omsetjing frå bokmål til nynorsk
Nynorsk – grammatikk
Bokmål – grammatikk
Skriveregler og tegnsetting
Skriveregler
Tegnsetting
Presist språk
Lærerressurs Vg1
Undervisningsopplegg
Skriftlig
Sjangerarbeid
Muntlig
Retorikk og argumentasjon
Nynorsk
Skjemaer og maler
PowerPointer til kapitlene
Fasiter til oppsummeringsspørsmålene
Tekstbank
Skjønnlitterære tekster
Sakprosatekster
Digitale tekster
Årsplaner og læreplan
Årsplaner
Læreplaner
Rettelser til boka
Kontakt oss
Lærerressurs Vg2
Undervisningsopplegg
Skriftlig
Sjangerarbeid
Muntlig
Retorikk og argumentasjon
Nynorsk
Skjemaer og maler
PowerPointer til kapitlene
Fasiter til oppsummeringsspørsmålene
Tekstbank
Skjønnlitterære tekster
Sakprosatekster
Digitale tekster
Film, musikkvideo
Læreplaner og årsplaner
Rettelser til boka
Kontakt oss
Lærerressurs Vg3
Undervisningsopplegg
Skriftlig
Nynorsk
Sjangerarbeid
Retorikk og argumentasjon
Sakprosa
Skjemaer og maler
PowerPointer til kapitlene
Fasiter til oppsummeringsspørsmålene
Læreplaner og årsplaner
Kontakt oss
resources
fonts
graphics
stylesheet and templates
thumbnails
Login
Username:
Password:
Log in
Forgotten password?
Log in using e-portal
daafa799-a423-4606-a07f-349cd6dd5f6e