Har du forstått kapittelet? Test deg selv:
I et nøtteskall
Du bør lese ofte og mye for å få mange leseropplevelser og for å utvikle deg til en god leser. Ved å lese mye forstår vi bedre intensjonen med ulike tekster, og vi får innsikt i hvordan vår opplevelse av dem farges av våre egne erfaringer og kunnskaper. Lesing består av mange ulike prosesser. Ved å kjenne til dem og bruke dem aktivt vil du kunne få langt større utbytte av tiden du legger ned i lesing.
Vi leser for å oppleve, og vi leser for å lære. Formålet med lesingen kan variere mye. Vi kan være ute etter å lære mer om noe vi interesserer oss for, vi kan søke gjenkjennelse i tekstene, fordype oss i alternative verdener eller rett og slett glede oss over positive sanseopplevelser – estetikken i tekstene.
Gode lese- og læringsstrategier kan øke utbyttet av tekster du skal lære noe av. Det du bør sitte igjen med, er nye måter å planlegge og gjennomføre lesingen på. Det gjelder særlig når du skal lese for å lære og for å utvikle deg til å bli en bedre leser. For å få til dette må du øve på ulike strategier.
Før du leser, bør du
Mens du leser, bør du
Etter at du har lest, bør du
For å finne troverdige kilder må du undersøke tekstene kritisk. Det er en viktig kompetanse å kunne vurdere om tekster er til å stole på, enten du finner dem i en bok, på Internett, på tv eller i en vitenskapelig artikkel. Hvem som har skrevet teksten, hva målet med teksten er, hvilke virkemidler som er brukt, og om andre tekster støtter påstander i kilden du vurderer, er noen av spørsmålene du bør stille.