Portfolio
Intertekst old
»
VG 1
»
Oppsummering av kapitlene i boka + kapittelquizer
QUIZ! – Kapittel 7 – «Å analysere og tolke tekster»
Intertekst VG1
Oppsummering av kapitlene i boka + kapittelquizer
QUIZ! – Kapittel 7 – «Å analysere og tolke tekster»
Velg riktige alternativ:
Hva menes med «hovedsynspunktet» i en tekst?
Hovedsynspunktet er det samme som hovedinnholdet i teksten.
Det er det som avsenderen argumenterer for eller mot.
Det er hvordan teksten er bygd opp.
Hva menes med tekstens avsender og mottaker?
Avsender er den som har skrevet teksten, og mottaker er tekstens målgruppe.
Avsender er stedet hvor du finner teksten, og mottaker er den som leser teksten.
Avsender er den som sender en tekst, og mottaker er den som får en tekst.
Komposisjon
er det samme som skrivemåte.
betyr noe som er lagd.
er hvordan en tekst er bygd opp eller satt sammen.
Hva gjør du når du argumenterer?
Du krangler om en sak.
Du snakker for en sak.
Du sier din mening om en sak.
Hva forbinder du med fempunktsartikkelen?
Det er en artikkel som består av fem argumenter.
Det er en artikkel som består av en innledning, tre argumenterende avsnitt og en konklusjon.
Det er en artikkel som består av fem avsnitt.
Hva menes med bildets denotasjon?
Det er kun en beskrivelse av hva du ser på bildet uten å tolke det.
Det er en tolkning av bildet.
Når du skriver en tolkning, er denotasjon selve innledningen.
En konnotasjon er en:
sammenligning.
tolkning av det du ser.
bildeanalyse.
Motivet i en tekst
er det reelle, det som faktisk skjer i teksten.
er det forfatteren ønsker å si med teksten.
er temaet i teksten
Hva betyr tema i en tekst?
Temaet i teksten er det teksten handler om.
Temaet er det som står i overskriften.
Temaet er noe vi må lese oss til mellom linjene. Her snakker man gjerne om tekstens idé.
Hva betyr litteraturhistorisk kontekst?
Det dreier seg om den litteraturhistoriske perioden teksten er skrevet i.
Litteraturhistorisk kontekst er historiens sammendrag.
Det er tekstens handlingstidspunkt.
Hva bør være med i en innledning når du skriver en novelleanalyse?
I innledningen står selve tolkningen.
I innledningen bør man si noe om tekstens tittel, forfatterens navn, når og hvor den er skrevet og publisert og kanskje også i hvilken sammenheng den er skrevet/publisert.
I innledningen skriver man hva man vil skrive om i novelleanalysen.
Hva betyr det at en tekst kan ha en åpen eller lukket slutt?
En tekst med en åpen slutt ender alltid med et spørsmålstegn, mens en tekst som har en lukket slutt avslutter med punktum.
Når hovedpersonen overlever, er det snakk om åpen slutt, men når denne personen dør,er slutten lukket.
I en åpen slutt er det usikkert hva som skjer videre, mens en lukket slutt har en avsluttet handling.
En retrospektiv tekst
har stadige tilbakeblikk
handler kun om fortiden
ser på det som har skjedd tidligere som noe positivt
Med sirkelkomposisjon menes
at teksten har en rund form
at teksten har en god avrunding
at teksten slutter slik den startet
Hva er forskjellen på en statisk og en dynamisk person?
en statisk person forandrer seg ikke, mens en dynamisk gjennomgår en forandring
en dynamisk person forandrer seg ikke, mens en statisk gjennomgår en forandring
begge personene gjennomgår en stor forandring, men den skjer på ulike tidspunkt
Check answers
Intertekst old
VG 1
Skriftlig
Skriverammer og skrivetips
Sjangre og teksttyper
Muntlig
Argumentasjon og retorikk
Kulturmøter
Språk
Oppsummering av kapitlene i boka + kapittelquizer
Kapittel 1 – «Oppstart»
Kapittel 2 – Spørsmål og oppsummering – «Tekstane rundt oss»
QUIZ! – Kapittel 2 – «Tekstane rundt oss»
Kapittel 3 – Spørsmål og oppsummering – «Lesing for opplevelse og læring»
Kapittel 4 – Spørsmål og oppsummering – «Skriv!»
QUIZ! – Kapittel 4 – «Skriv!»
Kapittel 5 – Spørsmål og oppsummering – «Munnleg kommunikasjon»
QUIZ! – Kapittel 5 – «Munnleg kommunikasjon»
Kapittel 6 – Spørsmål og oppsummering – «Verkemiddel i tekst»
QUIZ! – Kapittel 6 – «Verkemiddel i tekst»
Kapittel 7 – Spørsmål og oppsummering – «Å analysere og tolke tekster»
QUIZ! – Kapittel 7 – «Å analysere og tolke tekster»
Kapittel 8 – Spørsmål og oppsummering – «Språk i kontakt»
QUIZ! – Kapittel 8 – «Språk i kontakt»
Kapittel 9 – Spørsmål og oppsummering – «Kulturmøter i samtidstekster»
QUIZ! – Kapittel 9 – «Kulturmøter i samtidstekster»
VG 2
Skriftlig
Modelltekster og elevtekster (tilbakemeldinger på lærersida)
Skriverammer og skrivetips
Sjangre og teksttyper
Muntlig
Retorikk og argumentasjon
Litteratur og verdier
Folkedikting
Middelalder – 500–1500
Renessanse og barokk – 1500–1600
Opplysningstid – 1700-tallet
Romantikk og nasjonalromantikk – 1800–1850
Språk- og kulturhistorie
Norrønt og moderne norsk
Førestillingar om det norske
Medium og sakprosa
Norsk språkhistorie
Oppsummering av kapitlene i boka
VG 3
Skriftlig
Elevtekster og modelltekster
Skriverammer og skrivetips
Sjanger og teksttyper
Fordypningsoppgaven
Oppgaver
Muntlig
Retorikk og argumentasjon
Litteraturhistorie
Poetisk realisme, realisme og naturalisme 1850–1890
Tidlig modernisme og nyromantikk 1890-årene
Nyrealisme / etisk realisme – 1905–1940
Tradisjonalisme på 1900-tallet
Postmodernisme og nyere litteratur – 1980–idag
Sakprosa frå 1850 til i dag
Språk- og kulturhistorie
Språkhistorie på 1900-tallet
Talemål
Dei nordiske språka
Samisk språk og kultur
Oppsummering av kapitlene
Grammatikk på nynorsk og bokmål
Nynorsk – drilloppgaver
Verb
Substantiv
Adjektiv
Genitiv
Adverb
Pronomen og determinativ
Spørjeord
An-be-het-else
Setningsbygging
Omsetjing frå bokmål til nynorsk
Nynorsk – grammatikk
Bokmål – grammatikk
Skriveregler og tegnsetting
Skriveregler
Tegnsetting
Presist språk
Lærerressurs Vg1
Undervisningsopplegg
Skriftlig
Sjangerarbeid
Muntlig
Retorikk og argumentasjon
Nynorsk
Skjemaer og maler
PowerPointer til kapitlene
Fasiter til oppsummeringsspørsmålene
Tekstbank
Skjønnlitterære tekster
Sakprosatekster
Digitale tekster
Årsplaner og læreplan
Årsplaner
Læreplaner
Rettelser til boka
Kontakt oss
Lærerressurs Vg2
Undervisningsopplegg
Skriftlig
Sjangerarbeid
Muntlig
Retorikk og argumentasjon
Nynorsk
Skjemaer og maler
PowerPointer til kapitlene
Fasiter til oppsummeringsspørsmålene
Tekstbank
Skjønnlitterære tekster
Sakprosatekster
Digitale tekster
Film, musikkvideo
Læreplaner og årsplaner
Rettelser til boka
Kontakt oss
Lærerressurs Vg3
Undervisningsopplegg
Skriftlig
Nynorsk
Sjangerarbeid
Retorikk og argumentasjon
Sakprosa
Skjemaer og maler
PowerPointer til kapitlene
Fasiter til oppsummeringsspørsmålene
Læreplaner og årsplaner
Kontakt oss
resources
fonts
graphics
stylesheet and templates
thumbnails
Login
Username:
Password:
Log in
Forgotten password?
Log in using e-portal
daafa799-a423-4606-a07f-349cd6dd5f6e