Kompetansemål:
Dette kapittelet dekker de mest litterære av kompetansemålene, om lesing av litteratur og bruk av lesning til diskusjon og samtale. Kapittelet tar et komparativt blikk på litteraturen. Evnen til å sammenligne tekster er avhengig av et bevisst forhold til egen og andres lesning og forståelse av tekster. i dette kapittelet bruker vi begrepet "forståelseshorisont" for å forklare slike forskjeller. Tekstene som brukes som eksempler er knyttet til ulike typer kulturmøter- og konflikter. Teksten handler både om kultur generelt og enkelttekster spesielt.
Kapittelet kan leses som en innføring i sammenlignende lesning, eller være et støttekapittel i arbeidet med konkrete tekster. Mange av tekstene i tekstsamlingen egner seg godt til å leses side ved side. Det er mulig å arbeide med dette kapittelet både tidlig og sent i året, for det kan knyttes til mange av de andre kapitlene. Framfor alt kan «Kulturmøter i samtidstekst» kanskje derfor bidra til å vise hvordan mange av de andre kapitlene henger sammen med hverandre.
Til slutt i kapittelet viser vi ulike måter tekster om kulturmøter og -konflikter kan føre til diskusjon og samtale gjennom en rekke spørsmål som kan «åpne» tekstene.