Har du forstått kapittelet? Test deg selv:
I et nøtteskall
Retorikk har «hensiktsbestemt og virkningsfull kommunikasjon» som mål. For å oppnå dette må den som lager teksten, være be visst på kairos, dvs. situasjonen teksten skal brukes i. Situasjonen påvirker måten teksten bør utformes på, og retorikken peker på arbeids faser man bør gjennomføre for å lage en vellykket tekst. I ulike faser jobber av senderen av teksten med å innhente kunnskaper, disponere teksten, utforme den språklig, øve den inn og framføre den.
Vi kan benytte tre ulike retoriske appell for mer: etos, patos og logos. Den første handler om å bygge opptalerens troverdighet. Patos er å påvirke mottakerens følelser, mens logos er å bruke fornuft og saklige argumenter for å overbevise. Alle tre brukes daglig i ulike muntlige og skriftlige tekster.
I muntlige tekster som presentasjoner og diskusjoner kan kunnskaper om retorikk og retoriske appellformer gjøre kommunikasjonen klarere og mer målrettet. I tillegg kan vi bli bedre til å vurdere muntlige tekster og gi meningsfull veiledning til den som snakker. Vi kan dessuten bruke kunnskaper om retorikk til å vurdere argumentasjonen i andres tekster.