Alt i novellen bygges opp rundt vendepunktet: handlingen, symbolikken og språket. Vendepunktet innebærer en overraskelse for leseren, og gjør at vi ser teksten i nytt lys.
Forberedelser før du begynner skrivingen – INNHOLD
Hvem er med?
Bestem deg for hovedperson: Ung, gammel, syk, lykkelig, fortvilet, livstrett? Vær obs på at det lønner seg å gå ut fra realistiske, hverdagslige personer, ellers blir det lett eventyr.
Eks.: en livsendring, en tung beslutning, overvinnelse
Hvem har synsvinkelen?
Eks.: Mannen som blir bedratt, kvinnen som bedrar, eller sønnen/datteren? Ofte kan det bli mer spennende hvis du velger en uvanlig synsvinkel, som et barn eller en gammel.
Hva er novellens ytre handling - konflikten? Husk at du må finne en konflikt eller et problem, ellers blir det kjedelig.
Eks.: en liten gutt henger fastspent i et bilvrak, en tenåring nekter å spille konsert, en ung mann gir en tigger kaffe, en mor ler høyt i en begravelse.
Hvilke hovedsymboler skal teksten bygges opp rundt?
Velg to-tre viktige symboler. Eks.: gjenstand, person, farge, vær, dyr, håndbevegelse. Symbolene er med på å gi spenning der leseren må gjette seg til betydningen.
! Husk at en novelle skal ha konsentrasjon, dvs. én hovedkonflikt. Det lønner seg også å la den foregå på ert sted, over et kort tidsrom. Sprer du deg for mye, blir det «utflytende» og kjedelig.
Når du er i gang: Hvordan få frem det du har tenkt ut? FORM
Introduksjon
Det kan være virkningsfullt å starte midt i handlingen, såkalt «in medias res». Da får du en flying start og inviterer leseren til å dikte med. Det kan du gjøre på forskjellige måter:
Handling («Han var tidlig ute og gikk med bestemte skritt. Som vanlig irriterte han seg over garasjen til naboen.»)
Replikk (««Denne gangen vil jeg bestemme selv,» sa hun og snudde ryggen mot venninnen.»)
Tankereferat (««Høyt henger den og sur er den,» tenkte han og spyttet på båten han aldri ville få råd til.»)
Gjenstand/symbol («Symaskinen stod på bordet, der den alltid hadde stått. Den gynget lett i etterdønningene etter jordskjelvet.»)
Du kan også «zoome» inn på handlingen med beskrivelse:
«Stranden lå underlig stille i morgenlyset. Den nyrakede sanden, de sammenslåtte parasollene, den stengte baren. Hun sparket av seg sandalene ...»
! Uansett teknikk må du allerede nå ha driv mot konflikten og vendepunktet – du må vite hvor du skal.
Komposisjon, stil og språk
Komposisjon: Hvordan vil du få frem tekstens konflikt? Møter hovedpersonen en annen person? Hva skjer mellom dem? Pass på å bygge opp spenningen gradvis, og veksle mellom dialog og handling. Det kan også være nyttig å tenke «filmklipp». Du kan klippe mellom ulike scener (tid/sted), eller mellom synsvinkelen til forskjellige personer. Slik skaper du spenning og forteller «mellom linjene».
Vis, ikke forklar. Fokuser på hva personene gjør og sier, bruk sansning og kroppsspråk aktivt. («Hun så ned, fingret med vesken. Varmen var fortsatt trykkende. – Vil du tenke over det?»)
Frempek: Legg ut tråder i fortellingen som varsler om noe som vil komme. Det kan være symboler, replikker eller handling. Kan du finne frempek i startsetningene over?
Utvikling av symbolene: Bruk symbolene til å bygge opp spenningen. Smelter isen? Ruster nøkkelen? Får treet knopper?
Stil: Hvordan snakker personene? Dialekt? Sosiolekt? Tørt og stivt, nervøst, bråkjekt? Måten personene snakker på, kan vise konflikt eller personlighet uten at du sier det rett ut.
Språk: Vær bevisst! I en dramatisk situasjon kan du f.eks. bruke korte setninger, som gir teksten et nervøst preg i retning hyperventilering/hjerteslag. Håpløse eller endeløse situasjoner kan understrekes gjennom mye repetisjon. Komma kan brukes bevisst for å skape «fart», med mange korte setningsledd, deretter setter du punktum og stanser opp. Bom.
Vendepunkt og avslutning
Hvordan vil du formulere de(n) viktige setningen(e) som gir overraskelsen? Husk å ikke røpe for mye! Leseren jakter på vendepunktet og kommer til å finne det, selv om det bare svakt antydes.
Avslutningen: Gir du leseren muligheten til å dikte videre – flere tolkningsmuligheter? (Såkalt «åpen slutt» - vanskelig!)