A
|
B
|
C
|
D
|
E
|
F
|
G
|
|
4 | Inntekter |
Mill. USD
|
|||||
5 |
350
|
dager |
38 000
|
USD/dag |
13,300
|
||
6 | Driftskostnader | ||||||
7 |
365
|
dager |
10 000
|
USD/dag |
3,650
|
||
8 | Driftsresultat, eks. avskrivning |
9,650
|
|||||
9 | – Avskrivning |
20,000
|
20 %
|
100
|
|||
10 | – Renter |
4,900
|
7 %
|
70
|
|||
11 | Skattbart underskudd |
–15,250
|
|||||
12 | + Spart skatt |
4,270
|
28 %
|
||||
13 | + Avskrivninger |
20,000
|
|||||
14 | – Avdrag |
–5,066
|
10
|
–9,97
|
|||
15 | = Likviditetsvirkning etter skatt |
3,954
|
Sjekk formlene bak beregningene dersom resultatene dine avviker fra disse. Det ligger kommentarer i regnearket til en god del av cellene.
Beregningen bygger på forutsetningene at alle poster følger vanlig inflasjon, og at Navigare ASA er i skatteposisjon første driftsår.
Du skal bruke driftskostnader per dag på 10 000 USD og ikke 14 000 USD. Den ekstra opplæringskostnaden på 4 000 USD per dag blir ikke påvirket av om skipet kontraheres eller ikke. Hvis skipet ikke kontraheres, endrer et annet skip bemanningen, og derfor skal ekstrakostnadene til opplæring ikke trekkes inn i denne prosjektanalysen. Om du ikke skjønner dette i første forsøk, er du i godt selskap med mange studenter som har slitt med denne oppgaven.
Nødvendighetsraten finner du ved hjelp av ”Goal seek”:
A
|
B
|
C
|
D
|
E
|
F
|
G
|
|
4 | Inntekter |
Mill. USD
|
|||||
5 |
350
|
dager |
22 311
|
USD/dag |
7,809
|
||
6 | Driftskostnader | ||||||
7 |
365
|
dager |
10 000
|
USD/dag |
3,650
|
||
8 | Driftsresultat, for eksempel avskrivning |
4,159
|
|||||
9 | – Avskrivning |
20,000
|
20 %
|
100
|
|||
10 | – Renter |
4,900
|
7 %
|
70
|
|||
11 | Skattbart underskudd |
–20,741
|
|||||
12 | + Spart skatt |
5,808
|
28 %
|
||||
13 | + Avskrivninger |
20,000
|
|||||
14 | – Avdrag |
–5,066
|
10
|
–9,97
|
|||
15 | = Likviditetsvirkning etter skatt |
–
|