Norsk skriftlig vurderingskriterier

Skriftlig

Norsk skriftlig vurderingskriterier

Vurdering

Mye av det du skriver i skolen skal vurderes av noen andre. Læreren din er den som evaluerer deg oftest, men av og til vil du få tilbakemeldinger av medelever, foreldrene dine og andre. Innimellom vil du ha muligheten til å revidere det du har skrevet, andre ganger ikke. Tilbakemelding og vurdering handler om å lære å bli bedre, og du bør bruke kommentarene du får til å utvikle tekstene dine og deg selv som skribent. Leserne dine kan ofte peke på elementer du ikke har lagt merke til. Du kan være enig eller uenig med kommentarene du får, men som regel føler de fleste som har fått tilbakemelding at den var nyttig.

Mange synes det kan være vanskelig å forstå hvordan vurderingskriteriene kan brukes til å bli bedre til å skrive. Generelle vurderingskriterier kan være åpne og store, så et godt tips er å sette deg grundig inn i utdanningsdirektoratets evalueringskriterier (på udir.no/vurdering), læreplanen (udir.no/Lareplaner), og så bruke dette som utgangspunkt i klassen for å diskutere frem spesifikke kriterier for hver teksttype.

Sitatet nedenfor er hentet fra Utdanningsdirektoratets nettsider og forklarer hvordan de tenker seg at en elev skal vurderes i norskfaget:

«Elevene viser fagkunnskap i norsk skriftlig ved å skrive om norskfaglige emner, men også ved å skrive i samsvar med en oppgitt sjanger og ved å bruke fagspråk i tolkinger og analyseoppgaver. De viser skrivekompetanse ved å gi teksten god struktur, bruke språklige virkemidler og skrive korrekt, og de viser lesekompetanse ved å vise at de forstår og kan bruke tekster. Alt dette er norskfaglig kompetanse.»

Det de sier her er at du skal vurderes ut fra kunnskapen din om norskfaget, for eksempel litteratur- og språkhistorie, men at du også evalueres på flere andre arenaer. Tekstkunnskap, godt og presist språk, forståelse av andre tekster, virkemidler, rettskriving og refleksjon rundt emnet du skriver om er andre faktorer som du også burde ha kontroll på. 

NORSK SKRIFTLIG VURDERINGSKRITERIER

Læreplanmål/emne/
ferdigheter
Under middels
måloppnåelse 2
Middels
måloppnåelse 3–4
Over middels
måloppnåelse 5–6
I hvilken grad er teksten svar på oppgaven? Deler av teksten er relevant som svar på oppgaven. Teksten er relevant som svar på oppgaven. Eksempler og underbygde påstander er til stede. Teksten er et relevant, utfyllende og presist svar på oppgaven, momentene er godt utdypet gjennom forklaringer og eksempler.
I hvilken grad har teksten et tema og en struktur? Eleven viser forsøk på avsnitt – og tekstoppbygging. Teksten har en viss tematisk sammenheng («rød tråd»). Teksten har en tematisk sammenheng, og en helhetlig oppbygging med innledning, hoveddel og avslutning. Eleven behersker inndeling i avsnitt. Teksten har en klar tematisk sammenheng, en synlig og bevisst struktur og leseren ledes gjennom teksten på en god måte.
I hvilken grad er teksten språklig korrekt og variert? Setningsstruktur og ordbøying, staving og tegnsetting er tilstrekkelig til å kommunisere, ordforrådet er enkelt. Setningsstruktur, bøyningsmønster, staving og tegnsetting er stort sett korrekt. Ordforråd er stort sett godt, eventuelt med enkelte relevante faguttrykk. Variasjon i setningsstruktur og ordforråd. Korrekt bøyningsmønster, staving og tegnsetting. Teksten kommuniserer klart og med letthet. Uttrykksmåten er presis og variert. Korrekt bruk av faguttrykk.
I hvilken grad vises en bevisst bruk av kilder i teksten? Eleven viser bruk av kilder. Eleven viser relevant bruk av kilder og kan sitere. Eleven viser relevant og kritisk bruk av kilder og sitat.

Oppgave

Kopier elementene fra den venstre kolonnen i vurderingsskjemaet inn i et eget dokument. Forklar med dine egne ord hva som skal til for å få 2, 3–4 eller 5–6 i hvert av elementene.

Spinner

Login