Læreplanmål/emne/ ferdigheter |
Under middels måloppnåelse 2 |
Middels måloppnåelse 3–4 |
Over middels måloppnåelse 5–6 |
Beherske ulike muntlige roller. | Kan delta i faglige samtaler og presentasjoner, som aktør og tilhører. | Kan delta i faglige gruppesamtaler og klassesamtaler, ulike typer presentasjoner og framføringer, spontant og/eller forberedt, som aktør og tilhører. | Kan delta i/lede faglige gruppesamtaler og klassesamtaler, ulike typer presentasjoner og framføringer, spontant og/eller forberedt, bidra aktivt og konstruktivt i læringssituasjoner. |
Presentasjon og argumentasjon | Kan presentere og samtale på en forståelig måte. | Kan presentere og samtale/argumentere rimelig klart og saklig, påstander forklares/ eksemplifiseres/ underbygges, delvis fri fra manus, delvis kontakt med publikum. | Kan presentere og samtale/argumentere tydelig og saklig, påstander forklares/ eksemplifiseres/ underbygges på en klargjørende og presis måte, fri fra manus, har gjort stoffet til sitt eget, god kontakt med publikum. |
Språk og framstilling | Språket er forståelig, tanken/ideen bak ytringen blir kommunisert. | Språket er godt forståelig og tydelig både i spontan og forberedt tale, enkelte faguttrykk brukes, og tanken/ideen bak ytringen kommer fram. | Språket brukt i forberedt og spontan tale er forståelig, tydelig, presist og variert, nødvendige faguttrykk brukes, tanken/ideen bak ytringen kommer klart fram |
*Kunnskap vist om analyse og tolkning: sakprosa/skjønnlitteratur/sammensatte tekster | Innholdet i en tekst kan gjengis med enkelte innslag av analyse/enkelte innslag av litterær analyse og tolkning/ kan beskrive enkelte virkemidler i sammensatte tekster. | Eleven gjør greie for hovedsynet, virkemidler og argumentasjon/viser noe kunnskap om litterær analyse og tolkning/kan beskrive og analysere noen virkemidler i sammensatte tekster. | Eleven gjør presist greie for hovedsynet, virkemidler og argumentasjon kan presist og utdypende gjøres greie for/det vises god kunnskap om litterær analyse, tolkning og refleksjon/kan analysere og vurdere flere virkemidler og samspillet mellom disse i sammensatte tekster. |
*Kunnskap vist om kultur- og litteraturhistorie | Eleven gjengir kunnskap om kultur- og litteraturhistorie. | Eleven viser kunnskap om litteratur- og kulturhistorie, og ser samspillet mellom forskjellige kulturuttrykk. | Eleven viser kunnskap om og innsikt i litteratur- og kulturhistorie, og ser samspillet mellom forskjellige kulturuttrykk. |
*Kunnskap vist om språk og kultur | Eleven gjengir kunnskap om språk- og kulturforhold. | Viser kunnskap om språk- og kulturforhold. | Viser kunnskap om og innsikt i språk- og kulturforhold. |
Bruk av digitale verktøy | Kan bruke digitalt verktøy. | Kan bruke digitalt verktøy på en tydelig måte. | Kan bruke digitalt verktøy på en effektiv og formålstjenlig måte. |
Bruk av kilder | Viser bruk av kilder. | Viser relevant bruk av kilder og kan sitere. | Viser relevant og kritisk bruk av kilder og sitater. |
Refleksjon, perspektiv, kreativitet, originalitet | Viser noe perspektiv og/eller refleksjon og noe selvstendighet i presentasjoner og samtaler, forberedt og spontant. | Viser perspektiv og/eller refleksjon og selvstendighet, originalitet og evt. kreativitet i presentasjoner og samtaler, forberedt og spontant. |
Ta alle venstrekolonnene og kopier dem inn i et eget dokument. Forklar med dine egne ord hva kriteriene betyr og hva de spør etter.