Kommunikasjon

spraaklaering_top.JPG

Kommunikasjon:

Hovedområdet kommunikasjon dreier seg om å bruke det engelske språket for å kommunisere. Kommunikasjon skjer gjennom lytting, lesing, skriving, forberedt muntlig produksjon og spontan muntlig samhandling, også med bruk av hensiktsmessige kommunikasjonsstrategier. Det omfatter også deltakelse på ulike sosiale arenaer, der trening i å beherske et økende antall sjangere og uttrykksformer står sentralt. God kommunikasjon forutsetter kunnskaper og ferdigheter i å bruke ordforråd og idiomatiske strukturer, uttale, intonasjon, rettskriving, grammatikk og oppbygging av setninger og tekster.

Nye medier og utvikling av et språklig repertoar på tvers av fag og emner er sentrale i hovedområdet. Å vise høflighet og hensyn til gjeldende omgangsformer i ulike språkhandlinger er også et viktig element. Dette går hånd i hånd med tilpasning av språket til mottaker og situasjon, blant annet gjennom å skille mellom formelle og uformelle, skriftlige og muntlige stilnivåer.

spraaklaering_bottom.JPG

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:

  • beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
  • Tekster og oppgaver i A-bøkene, B-bøkene, i Ressurspermene og på nettressurser gir tilgang til og øvelse i et bredt vokabular. I tillegg gir B-bøkene tips om hvordan man kan tilegne seg et aktivt ordforråd. Se særlig:
    • C8A (hele boka)
    • C8B Enjoy Reading
    • C8B s. 118–133 (Språklæringsstrategier)
    • C9A (hele boka)
    • C9B Enjoy Reading
    • C9B s. 108–133 (Språklæringsstrategier)
    • C10A (hele boka)
    • C10B Enjoy Reading
    • C10B s. 104–120 (Språklæringsstrategier)

  • bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig
  • A-bøkene, B-bøkene og Ressurspermene inneholder både muntlige og skriftlige oppgaver som gir mulighet for å bruke språkets formverk og tekststrukturer. I tillegg gir B-bøkene konkrete råd om muntlig og skriftlig språkbruk. Se særlig:
    • C8A (hele boka)
    • C8B Enjoy Reading
    • C8B s. 120–124 (Å skrive en tekst)
    • C8B s. 191–192 (Tekstbinding)
    • C8B s. 193 (Argumenterende tekster)
    • C9A (hele boka)
    • C9B Enjoy Reading
    • C9B s. 109–115 (Å skrive en tekst)
    • C9B s. 181–182 (Å binde en tekst sammen)
    • C9B s. 183 (Argumenterende tekster)
    • C10A (hele boka)
    • C10B Enjoy Reading
    • C10B s. 106–108 (Å skrive en tekst)
    • C10B s. 109 (Fiksjon)
    • C10B s. 109–111 (Argumenterende tekster)
    • C10B s. 177–179 (Å binde en tekst sammen)
    • C10B s. 180 (Å argumentere)

  • forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
  • A-bøkene og B-bøkene sikrer sammen med audiostoffet i lydbøkene og på lærer-CD-ene at elevene får trening i å lese og lytte til stoff om en rekke ulike tema. Egne lytteoppgaver fins som kopieringsoriginaler i Ressurspermene. Se særlig:
    • C8A (hele boka)
    • C8B Enjoy Reading
    • C8 Lydbok
    • C8 Lærer-CD
    • C8 Ressursperm K-67-K-104 (Lytteoppgaver)
    • C9A (hele boka)
    • C9B Enjoy Reading
    • C9 Lydbok
    • C9 Lærer-CD
    • C9 Ressursperm K-66-K-90 (Lytteoppgaver)
    • C10A (hele boka)
    • C10B Enjoy Reading
    • C10 Lydbok
    • C10 Lærer-CD
    • C10 Ressursperm K-70-K-99 (Lytteoppgaver)

  • uttrykke seg skriftlig og muntlig med en del presisjon, flyt og sammenheng
  • Oppgaver i A-bøkene, B-bøkene og i Ressurspermene gir elevene øvelse i å uttrykke seg skriftlig og muntlig. B-bøkene gir foruten informasjon om korrekt språkbruk og uttale/intonasjon konkrete råd om hvordan man kan forbedre kommunikasjonsevnene sine og skape språklig sammenheng og struktur. Se særlig:
    • C8B s. 120–124 (Å skrive en tekst)
    • C8B s. 124–125 (Å snakke engelsk)
    • C8B s. 134–136 (Fonetikk og intonasjon)
    • C8B s. 137–190 (Grammatikk)
    • C8B s. 191–193 (Tekstbinding)
    • C9B s. 109–114 (Å skrive en tekst)
    • C9B s. 114–115 (Å snakke engelsk)
    • C9B s. 124–136 (Fonetikk og intonasjon)
    • C9B s. 127–180 (Grammatikk)
    • C9B s. 181–183 (Å binde en tekst sammen)
    • C10B s. 106–108 (Å skrive en tekst)
    • C10B s. 112–114 (Å snakke engelsk)
    • C10B s. 121–124 (Fonetikk og intonasjon)
    • C10B s. 124–177 (Grammatikk)
    • C10B s. 177–180 (Å binde en tekst sammen)

  • tilpasse muntlig og skriftlig språkbruk til sjanger og situasjon
  • Tekster og oppgaver i A-bøkene, B-bøkene og i Ressurspermene gir elevene eksempler på og øvelse i tilpasset språkbruk. I tillegg byr B-bøkene på sjangerlære og informasjon om kontekstavhengig språkbruk. Se særlig:
    • C8B s. 8–10 (Reading literature)
    • C8B s. 10–13 (Reading poetry)
    • C8B s. 126–129 (Formelt og uformelt språk)
    • C9B s. 8–10 (Prose)
    • C9B s. 10–14 (Reading poetry)
    • C8B s. 116–119 (Formelt og uformelt språk)
    • C10B s. 8–11 (Prose)
    • C9B s. 11–16 (Reading poetry)
    • C8B s. 115–117 (Formelt og uformelt språk)

  • presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
  • A-bøkene er temabaserte og presenterer aktuelle og tverrfaglige emner fra den engelskspråklige verden. Oppgavene gir elevene trening i å presentere og samtale om slike tema. Se særlig:
    • C8A (hele boka)
    • C8 Ressursperm (Del II)
    • C9A (hele boka)
    • C9 Ressursperm (Del II)
    • C10A (hele boka)
    • C10 Ressursperm (Del II)

  • lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere
  • A-bøkene og B-bøkenes litteraturdel presenterer en rekke ulike tekster innen ulike sjangre og med ulike lengde og vanskegrad. Oppgaver til tekstene tester forståelsen. Se særlig:
    • C8A (hele boka)
    • C8B Enjoy Reading
    • C9A (hele boka)
    • C9B Enjoy Reading
    • C10A (hele boka)
    • C10B Enjoy Reading

  • velge ulike lytte-, tale-, lese- og skrivestrategier tilpasset formål og situasjon
  • I B-bøkene fins egne avsnitt om språklæringsstrategier. Tekster og oppgaver øver bruk av funksjonelle strategier. Se særlig:
    • C8B s. 118–133 (Språklæringsstrategier)
    • C9B s. 108–123 (Språklæringsstrategier)
    • C10B s. 104–121 (Språklæringsstrategier)

  • skrive tekster som forteller, beskriver, argumenterer eller formidler beskjed, med passende grunnstruktur og hensiktsmessig bruk av avsnitt
  • Oppgaver i A-bøkene, B-bøkene og Ressurpermene gir øvelse i å skrive ulike tekster. I B-bøkene fins egne avsnitt om tekststruktur og tekstoppbygging. Se særlig:
    • C8B s. 120–124 (Å skrive en tekst)
    • C9B s. 109–114 (Å skrive en tekst)
    • C10B s. 106–108 (Å skrive en tekst)
    • C10B s. 109 (Fiksjon)
    • C10B s. 109–111 (Argumenterende tekster)

  • bruke innhold fra ulike kilder på en selvstendig og kritisk måte
  • I B-bøkene fins råd om innhenting og bruk av informasjon fra ulike kilder. Oppgaver i A-bøkene og Ressurspermene gir øvelse i informasjoninnhenting og kildebruk. Se særlig:
    • C8B s. 123 (Faktatekst)
    • C8B s. 130–133 (Ordbok)
    • C9B s. 113 (Faktatekst)
    • C9B s. 120–123 (Ordbok)
    • C10B s. 111–112 (Innhenting og bruk av informasjon)
    • C10B s. 118–121 (Ordbok)

  • vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
  • Flere av tekstene i A-bøkene og B-bøkene problematiserer dette. I tillegg fins et eget avsnitt om ordenes denotative og konnotative nivåer i Crossroads 10B. Se særlig:
    • C9A s. 51–55 (The American Indians)
    • C10B s. 15 (Denotation and connotation)
    • C10B s. 28–37 (Am I Blue?)

  • kommunisere via digitale medier
  • Flere av oppgavene i A-bøkene, B-bøkene og i Ressurspermene krever at elevene bruker digitale medier. I tillegg har verket egne nettoppgaver, og verkets hjemmside har lenker til ulike nettbaserte spill, oppgaver og aktiviteter. Se særlig:

  • beskrive og tolke grafiske representasjoner av tall og andre data
    • C8B s. 195 (Målenheter)
    • C9A s. 45 (Crime in decline)
    • C9B s. 186–188 (Målenheter)
    • C10A s. 104–108 (The Great Divide)
    • C10B s. 183–186 (Målenheter og matematikk)

Login