Hvorfor har dere skrevet denne boken?
Det var vel rett og slett slik at vi hadde lyst til å lage et engelskverk som vi selv drømte om å bruke. Vi følte at det var behov for nyskrevne friske engelskbøker fundert på prinsippene til moderne språkundervisning. Da sjansen bød seg til å skrive et engelskverk for den nye reformen, var valget enkelt. Dette kunne vi ikke si nei til.
Hva er nytt ved dette læreverket?
Det er særlig fire ting som vi mener er nytt. For det første er det autentisiteten i mange av tekstene. Det at vi har reist rundt i store deler av den engelskspråklige verden og intervjuet mennesker, gjør at elevene kommer tett på de forskjellige kulturene og menneskene. Dernest det omfattende audiomaterialet. Vi har tatt audio-biten på alvor. Det at vi har en egen CD med autentiske lyttetekster basert på intervjuene våre, er helt nytt og utrolig spennende. Det er både motiverende og tilfredsstillende for elevene å få mulighet til å lytte til det engelske språket slik det faktisk snakkes rundt om i engelskspråklige land. Dessuten er Crossroads 8A, 9A og 10A lest inn i studio av mange innlesere fra forskjellige språkområder. Elevene får derfor god kjennskap til forskjellige varianter av engelsk. For det tredje har Crossroads en egen litteraturdel som er omfattende. Vi vet i dag at mye lesing er nødvendig for å utvikle språket. Dette har vi tatt konsekvensen av. Litteraturdelen vår er derfor ikke bare et lite supplement, men en stor samling spennende og interessante tekster som har som mål å øke lesekompetansen i engelsk og skape motivasjon for videre lesing. Sist, men ikke minst, henvender vi oss til eleven med mye stoff om å lære å lære engelsk. For å skape autonome elever, trengs innsikt i forskjellige språklæringsstrategier. Vi tilrettelegger for en slik innsikt. Det er nok noe som i liten grad har vært gjort før.
Hvordan imøtekommer læreverket føringene i læreplanen?
Crossroads er skrevet helt i tråd med Kunnskapsløftet. Både tekster og oppgaver er rettet mot å utvikle de grunnleggende ferdighetene og de enkelte kompetansemålene. Det store tilfanget av tekster, oppgaver og lydmateriale legger grunnlaget for individualisering og tilpasset læring, noe som er en viktig forutsetning for å kunne nå disse målene.
Hva synes du om tilbakemeldingene fra skolen så langt?
Vi har nesten bare fått svært gode tilbakemeldinger fra skoler som bruker verket. Vi tror nok det har vært behov for litt nytenkning rundt utforming av lærebøker, og mange har fortalt at de har ventet på et slikt verk. Det er morsomt.
Noen råd og tips til lærere som skal bruke verket?
Det viktigste er å huske på at det ikke er meningen at alt stoffet skal jobbes med i løpet av et skoleår. Mye stoff gir mulighet til å både velge og velge bort. La elevene få være med å bestemme tekstene de skal jobbe med. Særlig er det viktig i litteraturdelen ”Enjoy Reading”. Vi anbefaler at det settes av faste timer hvor elevene jobber med, individuelt eller gruppevis, litteratur de har lyst til å fordype seg i. Stillelesing med god litteratur og ordbok er svært verdifullt. Mange har ikke den muligheten hjemme. La noen av engelsktimene bli slike gode og fredelige lesestunder som kanskje kan gi leseopplevelser for livet. Det er ikke lett å gi tips på noen få linjer, men hvis vi skulle gi et par til, måtte det være å bruke audiomaterialet aktivt for å skape variasjon og stimulere flere sanser og å sette av rikelig med tid til å jobbe med språklæringsstrategier slik at elevene lærer å ta større ansvar for egen læring. Til slutt – ikke glem å ha det gøy med elevene. Bøkene har mange rollespill og morsomme kommunikative aktiviteter. Læringen blir mye mer effektiv med litt humor og latter.